Skip to main content
Sarah Ottow
4 October 2023, 11:00

Amsterdam Dance Event maakt programma compleet: officiële opening met het Rijksmuseum

ADE en Rijksmuseum presenteren "Breathe, Walk, Die"

ADE Rijksmuseum Tim Buiting
Credit: Tim Buiting

Het oficiële openingsevenement van het Amsterdam Dance Event vindt plaats in de passage van het Rijksmuseum. ADE is speciaal hiervoor een samenwerking aangegaan met het Rijksmuseum en upsammy. Zij componeerde voor het Rijksmuseum het muziekstuk “Breathe, Walk, Die” die de tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum tot leven brengt. Deze wordt speciaal voor ADE opgevoerd als unieke performance, waarin kunst en muziek samensmelten. Het openingsevent vindt plaats op woensdag 18 oktober om 19:30 uur en wordt mogelijk gemaakt door Heineken® Silver.

"Breathe, Walk, Die" is een theatrale performance van drie akten die de tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum tot leven brengt. De show is gebaseerd op de muzikale begeleidende tour die upsammyvoor de tentoonstelling heeft gecomponeerd onder leiding van producer Tom Trago, waarin het leven – van geboorte tot dood – muzikaal wordt weerspiegeld door thema's als angst, lust en ambitie. Met live- geluiden van percussionist Valentina Magaletti en een visuele interpretatie van designer Theun Mosk belooft de performance een van de pronkstukken van ADE 2023 te worden.

De samenwerking tussen ADE en het Rijksmuseum betekent voor beide instituten een belangrijke stap in het samensmelten van verschillende kunstdisciplines om daarmee unieke, verbindende ervaringen te creëren. Bovendien bestempelt dit initiatief voor ADE de richting naar een meer artistiek platform dat jong muzikaal talent stimuleert op een breder podium, en de culturele waarde van elektronische muziek benadrukt. "We zijn enorm trots dat we dit initiatief hebben kunnen opzetten in samenwerking met het Rijksmuseum, en hiermee de positieve impact en bijdrage van elektronische muziek aan het culturele erfgoed een gezicht kunnen geven voor een nog wijder publiek", aldus Jan-Willem van de Ven, directeur van ADE. “Dankzij ons partnership met ADE en HEINEKEN kunnen we een nieuw publiek een unieke ervaring bieden in het museum en erbuiten,” aldus Hendrikje Crebolder, directeur Development en Media van het Rijksmuseum.