Skip to main content
DJ Mag
20 September 2023, 15:00

Spotify lanceert tool waarmee artiesten kunnen betalen om op de homepage te verschijnen, Showcase

Artiesten kunnen nu betalen voor een nummer of een heel album om als mobiele banner op de vernieuwde homepage te verschijnen

Spotify

Spotify heeft een nieuwe tool gelanceerd waarmee artiesten gesponsorde muziekplaatsingen op de startpagina van de site kunnen kopen.

De streaminggigant kondigde de nieuwe marketingfunctie, genaamd Showcase, afgelopen woensdag (13 september) aan in een blogpost, die artiesten een nieuwe manier biedt om zich strategisch te richten op bepaalde soorten luisteraars.

Artiesten kunnen een nummer of een heel album selecteren om te verschijnen als een mobiele banner, die kan worden ingesteld om zich te richten op een specifiek type luisteraar uit 30 markten bij de lancering. Ze kunnen ook een kop selecteren voor de Showcase-banner, waaronder 'Nieuwe release', 'Getting buzz', 'On tour' en andere. Op de banners staat dat er een aanbeveling is gesponsord.

Showcase-aanbevelingen verschijnen als een mobiele banner bovenaan het startscherm van Spotify. Het bedrijf beweert dat gebruikers die een Showcase-promotie zien, zes keer meer kans hebben om de gepromote release te streamen.

De tool wordt gepitcht als een manier voor artiesten om het momentum van nieuwe releases te behouden. "Het promoten van nieuwe releases blijft ook van cruciaal belang, maar niet alleen tijdens het releasemoment: gemiddeld vindt 75% van de eerstejaarsstreams van een release plaats na de eerste maand", verklaarde het bedrijf in zijn blogpost waarin de functie werd aangekondigd.

Samen met hun "actieve publiek", dat Spotify definieert als luisteraars die de afgelopen 28 dagen opzettelijk een nummer hebben afgespeeld, kunnen artiesten zich ook richten op "super" luisteraars (de meest toegewijde actieve luisteraars van de afgelopen 28 dagen), "gematigde" luisteraars (degenen die nummers minder vaak hebben gestreamd, maar nog steeds opzettelijk) en "lichte" luisteraars,  die betrekking heeft op iedereen die de afgelopen 28 dagen een of twee keer een nummer heeft gestreamd.

Om de nieuwe tool te gebruiken, moeten muzikanten voldoen aan bepaalde geschiktheidscriteria, waaronder het verzamelen van ten minste 1.000 streams in de afgelopen 28 dagen in een van de beschikbare doelmarkten. De artiesten kunnen hun budget instellen binnen bepaalde limieten volgens het CPC-model (Cost Per Click), dat adverteerders in rekening brengt op basis van het aantal keren dat hun advertenties aan hun doelgroep zijn weergegeven. Budgetten voor Showcase-campagnes beginnen bij $ 100 wanneer ze worden geboekt via Spotify for Artists.

Artiesten die Showcase gebruiken, kunnen een gedetailleerd overzicht van elke campagne zien, inclusief statistieken over betrokkenheid bij hun meest actieve publiek in vergelijking met nieuwe luisteraars en degenen die al meer dan twee jaar niet hebben geluisterd.

Showcase voegt zich bij de andere marketingtools van het platform die eerder dit jaar zijn aangekondigd tijdens het 'Stream On'-evenement van Spotify in LA, waaronder een nieuwe 'Discovery Mode' die artiesten de kans geeft om aan te passen welke tracks prioriteit krijgen van het algoritme, en nieuwe door het hele scherm gesponsorde aanbevelingen die bekend staan als 'Marquee'.

Spotify-gebruikers zouden de gesponsorde aanbevelingen in de komende weken moeten gaan zien.

Lees hier de volledige lanceringscampagne van Spotify.