Skip to main content
Marissa Cetin
8 November 2023, 13:00

Nummers op Spotify hebben vanaf 2024 1.000 streams nodig om royalty's te verdienen

De Zweedse streaminggigant zal artiesten geen royalty's betalen voor hun muziek totdat ze een minimum aantal plays per jaar hebben bereikt, bevestigt een nieuw rapport

Spotify

Spotify zal volgend jaar een minimum aantal streams invoeren voor de betaling van artiesten, bevestigt een nieuw rapport. 

Music Business Worldwide meldt dat de Zweedse streaminggigant artiesten pas royalty's voor hun muziek zal betalen als elk nummer 1.000 keer per jaar wordt afgespeeld, en bevestigt details over eerder gemelde veranderingen in 2024.

De nieuwe regels zijn "ontworpen om een populatie van nummers te [demonetiseren] die vandaag de dag gemiddeld minder dan vijf cent per maand verdienen", of ongeveer 200 keer per maand, volgens de bronnen van MBW. Spotify zegt naar verluidt dat dat aandeel ongeveer 0,5% van hun artiestenpool is en voorspelt dat het nieuwe jaarlijkse streamminimum $ 40 miljoen (USD) zou verschuiven naar de andere 99,5% van de artiesten op het platform.

Een bron vertelde MBW dat de verandering gedeeltelijk komt omdat de "fractionele betalingen - centen of stuivers" "inactief zijn op bankrekeningen". "Vaak bereiken deze microbetalingen de mens niet eens", zeiden ze. "Aggregators eisen vaak een minimumniveau van [uitbetaalde streamingroyalty's] voordat ze indie-artiesten toestaan het geld op te nemen". 

Naast het nu bevestigde jaarlijkse minimum aantal keren dat er voor royalty's wordt gespeeld, zijn er de afgelopen maand een aantal aankomende wijzigingen gemeld. Ten eerste zijn er plannen voor een "Super Premium"-abonnementsniveau gelekt. De maandelijkse vergoeding van $ 19.99 (VS) omvat lossless audio, grotere luistervergoedingen voor audioboeken en het maken van AI-afspeellijsten. Recentere rapporten zeggen dat Spotify zich meer zal richten op frauduleuze activiteiten, zoals het opsporen van "onwettige plays" en "stream farms", met boetes voor distributeurs. Er komt ook een minimale tijdsduur voor "niet-muzikale 'ruis'-inhoud". 

In september lanceerde Spotify een tool waarmee artiesten kunnen betalen voor gesponsorde ruimte op zijn homepage.

Spotify werd eerder dit jaar het eerste streamingplatform dat 200 miljoen betalende abonnees bereikte.