REVIEW: Debuutroman 'De Club' van Rolinde Hoorntje | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

REVIEW: Debuutroman 'De Club' van Rolinde Hoorntje

REVIEW: Debuutroman 'De Club' van Rolinde Hoorntje

Er zijn de afgelopen jaren opvallend veel boeken over dansmuziek verschenen. Van het lijfige naslagwerk over 25 jaar house in Nederland, Mary Go Wild tot boeken over Dutch DJ's, Awakenings en hardcore koning Dano, die werd vereeuwigd in een hilarische biografie.
 

Romans over de werteld van de dance zijn echter een zeldzaamheid. Eerder dit jaar was er wel al DJ van Kluun, maar nu biedt ook Rolinde Hoorntje een blik op de wereld van de dance in haar debuutroman De Club.

Verschenen bij de Amsterdamse uitgever Prometheus, is het een vlot geschreven, meeslepende thriller, met bijzonder veel couleur locale. Rolinde schrijft al een aantal jaren over electronische dance voor NRC next en is helemaal ingevoerd in (met name) de leftfield tak van de grote danswereld, de hippe muziekscene in de hoofdstad.

De hoofdpersonen in De Club bewegen zich in de wereld van het Amsterdamse nachtleven rond hot spots als Trouw, Rush Hour, het Dekmantel festival etc. Die hebben allemaal dan wel andere namen gekregen, maar toch zijn ze niet al te moeilijk te herleiden. Zo heet platenzaak Rush Hour hier dan Traffic Jam.

De stemming van elk hoofdstuk wordt geduid met een songtitel, voornamelijk platen uit de hoek van Rush Hour - van Moodymann en i-F tot Legowelt en Drexciya, die wel allemaal onder eigen naam worden vermeld.

Eigentijdser had De Club nauwelijks kunnen zijn met zijn talloze verwijzingen naar het moderne leven, met zijn grote rol voor social media als Facebook, Instagram en Soundcloud.

In haar kleurrijke beschrijvingen van de hoofdpersonen en hun omgeving toont Rolinde veel oog voor detail, wat ook echt een van haar troeven is: 'Jongens met witte sportsokken en meisjes met tractorbandzolen bevochten elkaar om het laatste stukje vrije stoeptegel.'

Hoewel Rolinde haar eigen wereld beschrijft, kijkt ze in De Club niet bepaald met een roze bril naar het nachtleven van de hoofdstad. Hoofdpersoon Shane is een nogal arrogante wannabe, die met zijn ziel onder zijn arm loopt en eigenlijk niet weet wat hij moet doen met zijn leven.

Het is een harde, cynische wereld waarin de jonge dj's, producers, organisatoren, bloggers, vloggers en Instaqueens ronddwalen. De seks, drugs en rock ' roll (in dit geval: electronic dance) van de clubscene wordt in De Club overtuigend neergezet, inclusief de kille vibe van feesten waar coke sfeerbepalend is.

Van alles wat er in het boek voorbijkomt, is er slechts een passage die minder geloofwaardig uitpakt: het moment dat een totaal onbekende artiest uit Amsterdam (Mershad) in een grote club op Ibiza mag komen draaien als vervanger van Marco Carola. Dat Carola's pubiek de veel te moeilijke plaatkeuze van de dj niet trekt is niet zo verwonderlijk, al vraag je je af welke professionele programmeur zo'n keus zou maken om een onbekende dj op die plek neer te zetten.

De dramatische manier waarop Mershad's dj-set uiteindelijk ontspoort en een afgang wordt, is daarentegen heel levensecht beschreven.

Aangrijpend is ook het moment dat hoofdpersoon Shane in het holst van de nacht door zijn vriendin Elisabeth op de dansvloer wordt betrapt op het moment dat hij zoent met een ander meisje. De nachtlange expeditie die daarop volgt is adembenemend beschreven en bleef me als lezer ook echt bij.

Op dit soort momenten geeft De Club even een fraaie inkijk in de dance underground, een moeilijk toegankelijke wereld, zoals alleen ingewijden die leren kennen.

Rolinde Hoorntje presenteert zich met De Club dan ook als een bijzonder schrijftalent en iemand van wie we ongetwijfeld nog veel van gaan horen (en lezen).

Tekst Gert van Veen

Genre: