W&W & Headhunterz - We Control The Sound | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music

W&W & Headhunterz - We Control The Sound

Shocker heeft een opvolger. In september lag het crossoverproject van Headhunterz en W&W in de winkel via Mainstage Music, het label van W&W. En vanaf vrijdag ligt de tweede crossover de winkel in via Ultra: We Control The Sound.

Beide  acts staan in de bovenste helft van de DJ Mag Top 100. En in dat lijstje zijn samenwerkingen en coproducties gewoon vaker regel dan uitzondering. Het duo W&W (zelf dit jaar de nummer 18) werkte in 2014 naast Headhunterz ook al samen met Dimitri Vegas & Like Mike en Blasterjaxx. Hardstyleproducer Headhunterz (nummer 40) deed een hardere plaat met Audiofreq. (En ook nog die campagne tegen pesten samen met Krewalla in 2013.) Headhunterz is niet vies van EDM, EDM-duo W&W waagt zich regelmatig aan de hardstyle. Heel erg schokkend is het idee dat de drie producers samenwerken dan niet.

Maar de samenwerking Shocker klinkt in september wel weer even gedurfd als je bedenkt dat de hardstyleachterban van Headhunterz niet altijd even vriendelijk reageert op de flirts van Headhunterz met EDM. De eerst fans lopen weg als het BPM van de muziek van Headhunterz onder de 150BPM duikt. De vastgeroeste achterban van beide acts zal misschien even hebben moeten slikken bij Shocker: kicks van een hardstyleplaat, het tempo op een constante 132BPM. En hoewel dat dat recept niet zo vetrouwd is, lekker is het wel.

Bij de eerste keer luisteren klinkt We Control The Sound dan als ‘we doen het truukje nog een keer, maar dan op een Amerikaans superlabel’. Inderdaad, dezelfde crossover is er weer. Toch doen Headhunterz en W&W technisch alles net even anders op de nieuwe EP.  De plaat heeft niet één, maar twee verschillende kicks. En handig om te weten bij het draaien: nog voor de tweede break verschiet We Control The Sound naar een andere grid (triplets) en in die break zelf voert het gelegenheidstrio het tempo en de toonhoogte nog even op. Opnieuw een fris experiment met EDM en hardstyle dus. Exclusief verkrijgbaar via Beatport.

Track luisteren op Soundcloud.