5 vragen over het nieuwe album van Nervo: Collateral | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music

5 vragen over het nieuwe album van Nervo: Collateral

Wat bedoelen ze nou eigenlijk met Collateral? En wie is de ghostproducer achter dit album? We zochten het even voor je uit.

Wat betekent Collateral ookalweer?

bron:Soundcloud

Google translate zegt: onderpand, evenwijdig of zijdelings. Maar je wordt waarschijnlijk wijzer van dit interview. Zelfs na een top 10 hit in Engeland in 2009 zijn Liv en Mim aardig blut: het geld komt niet binnen. Mentor Andrew Klippel ziet het: "Hij vertelde ons dat we op dat moment niet door hadden dat alle tegenslagen slechts bijkomstig (collateral -red) waren. Alle releases, de mensen die belangrijk voor ons zouden worden, alle tegenslagen, het hoort er nou eenmaal bij".

Van welke ghostproducer komt dit album?

bron:Nervo / Facebook

Dat is moeilijk om te zeggen. Vroeger las je het (want dat was verplicht) wel in het hoesje van het album. Bij digitale muziek is die info niet altijd verkrijgbaar. Toch is dat bij Collateral gelukkig wel iets te vinden.

De tracklist van Collateral op iTunes laat in ieder geval de 'officiële' samenwerkingen zien: de extra zangers zijn Harrison Miya, Amba Shepheard, DEV, Alissa, Kreayshawn, Au Revoir Simone, Kylie Minogue, Jake Shears en J Park. De extra producers in de tracklist zijn Nicky Romero, Nile Rodgers, Hook n Sling, Steve Aoki en Afrojack.

Daarnaast staan er nog een paar producers in de labelcopy die niet op de 'echte' tracklist staan. Denk aan Fadil El Ghoul (R3hab dus), Fabian Lenssen (schreef en produceerde voor R3hab, Chuckie en - buurman wat doet u nu? - Tatjana Simic) Peran van Dijk (Dj Peran, We Want To Be Free!) en Tim Bergling (Inderdaad, Avicii). Volgens de labelcopy werkten al deze artiesten maar aan een paar tracks mee, en hoeveel ze aan een track gesleuteld hebben weet je niet. Het grootste deel van al het productie- en schrijfwerk blijkt gewoon van de Nervozusjes zelf te komen.

In een interview met Dani Deahl laten Miriam en Olivia weten dat ze "super betrokken zijn met het werk in de studio. En net zoals heel veel andere gasten hebben we wat hulp". Geen uitzondering hier, zo'n beetje de hele top 10 van de DJ Mag Top 100 heeft wel 'wat hulp'. Maar ondertussen staan Liv en Mim zelf wel in de labelcopy van een hele lijstje andere popplaatjes. De Nervozusjes staan al jaren hun mannetje in de studio, geen echte ghostproducer nodig dus.

Is het nou een popalbum of een dance-album?

bron:Nervo / Youtube

EDM en popmuziek liggen dicht bij elkaar, en met Kylie Minogue, Kreayshawn, DEV en Alissa staan in de tracklist gaat echt niemand ontkennen dat Collateral een popplaatje is. Maar gelukkig: het album is wel meer dan 53 minuten lang zingen en fistpumpen. Terwijl tracks zoals Haute Mess en Hey Ricky een beetje klinken als de nieuwe plaat van een zeventigjarige Madonna die hopeloos probeert tienermeisje te zijn kun je bij Nervo ook terecht voor wat fijn clubmateriaal.

Het échte clubmateriaal komt dan opvallend genoeg wel van van productercollabo's. Denk aan Reason (met Lenssen en Peran) en You're Gonna Love Again (met Avicii). Dan is er nog Did We Forget, een bijna lompe trommelplaat die werd geproduceerd door de zusjes zelf. Maar in de regel zijn het vooral de popplaatjes op het album die Nervo zelf goed doet. En de samenwerking met Kylie Minogue, Jake Shears (hij is die gast van de Scissor Sisters) en Nile Rodgers klinkt dat bijvoorbeeld best leuk. In principe is Collateral een danceplaat, maar elke housefanaticus gaat je vertellen dat dit gewoon makkelijke popmuziek is.

Staat er nog wel wat verrassends op dit album?

bron:Nervo / Soundcloud

Tuurlijk. Nicky Romero begint met Nervo ineens drum & bass te produceren tijdens de track Let It Go. En Rainham Road is een prima stukje housemuziek dat net even wat experimenteler is dat de gemiddelde Nervoplaat. Maar zoals gezegd: Collateral is een popalbum, dus verwacht niet te veel verrassingen.

Moet ik dit album dan gaan luisteren?

bron:Nervo / Facebook

Allicht. Collateral is een prima EDM-album dat wat kwaliteit betreft niet onderdoet voor het albums van bijvoorbeeld Hardwell. Collateral is absoluut geen muzikaal stukje pionierswerk, maar wel gewoon een prima luisterplaatje.