HARD With STYLE – Certified ONE | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music

HARD With STYLE – Certified ONE

HARD With STYLE – Certified ONE

Een album dat ‘certified by Headhunterz’ is. Want naast dj, producer, podcaster, labeleigenaar is Headhunterz sinds deze maand ook nog even een keurmerk. Een keurmerk voor muzikaal ijzersterke hardstyletracks.

Onder de naam HARD With STYLE – Certified ONE brengt het label van Headhunterz haar eerste compilatie uit. Maar dan wel een verzamel-cd met de crème de la crème van de hedendaagse hardstyle: Naast Headhunterz staan onder andere Noisecontrollers, D-Block & S-te-Fan, Frontliner en Tatanka in de tracklist. Een lijstje van vijftien losse tracks, allemaal edits. En een continuous mix van een klein uurtje in lengte die nog eens door dezelfde tracks heenloopt.

De losse tracks duren dankzij het ge-edit niet langer dan zo’n vier minuten per stuk. En dat is lekker voor het tempo van het album. Het editwerk zorgt er daarnaast waarschijnlijk ook voor dat het label uit Veenendaal de tracks opnieuw mag uitbrengen, want veel materiaal komt eigenlijk van andere labels zoals Q-Dance en Scantraxx. Headhunterz is hoorbaar aan het selecteren geweest bij een aantal van de  betere labels binnen het genre.

Het album bouwt netjes op en de eerste track begint rustig – voor zover dat dan mogelijk is bij hardstyle. De eerste track (van Headhunterz zelf, in een remix van Adrenalize) steekt instrumentaal meteen goed in elkaar. Het enige smetje op de track is misschien het vocale spoor, een tekstje dat net iets vernuftiger is dan een sinterklaasgedichtje. Maar instrumentaal – en dat geldt eigenlijk voor de hele eerste helft van het album – is de track vooral wat melodie betreft erg sterk. Bij de vierde track op het album, een productie van Outlander, gaat er nog een melodieus schepje bovenop. Misschien wel het sterkste punt in de selectie van Headhunterz, en de reden waarom EDM-dj’s zoals Dimitri Vegas en Like Mike vaker een hardstyleplaat opzetten. Er wordt muziek gemaakt.

Het geluid van het album wordt halverwege de langspeler wat opgeschud bij Warcry, de productie van Audiofreq. De ruwe distortion zit hem ineens niet in de kicks, maar in een aan de kick geplakte baslijn. Een lekkere afwisseling zo halverwege de tracklist. (Die bij de volgende track overigens met snoeiharde kracht wordt teruggedraaid door Technoboy.)

Bijna op het einde van het album dan. De edit van Six, een plaat van Tuneboy en Soleo gaat weer een paar tandjes harder. De vocaal had misschien weer als ‘inspirerend tekstje’ op een schilderijtje bij de Xenos had kunnen staan, maar de productie is keihard. En de tracks die volgen, van Raxtor, Ran-D, Hard Driver, TNT en Zatox doen mee. Het venijn van dit album zit hem duidelijk in de staart, en in het instrumentale werk.

HARD With STYLE – Certified ONE is nu verkrijgbaar via Beatport en iTunes.

Beeld Michel Schnater