Pioneer Toraiz Sample Player-16 - REVIEW - DJ Mag NL

Pioneer Toraiz Sample Player-16 - REVIEW

Pioneer DJ, elke dj kent het en elke zichzelf respecterende club heeft Pioneer apparatuur in de dj-booth. Na het veroveren van de dj-wereld had Pioneer met het uitbrengen van studiospeakers en een studiohoofdtelefoon de deur naar de producerswereld al op een kier gezet. Nu met de komst van de Toraiz SP-16 wordt er een ware brug geslagen tussen de dj-booth en de studio. Pioneer is here to stay want er volgt een hele Toraiz-serie van studioapparatuur voor de dj-booth.

Na het proberen van de Toraiz SP-16 kwam ik erachter dat als ik alle mogelijkheden van de Toraiz zou moeten omschrijven dat een hele lange review zou worden. Pioneer weet namelijk als geen ander nieuwe ideeën toe te passen in hun apparatuur. Pioneer had dan ook al vroeg door dat de dj zijn vinyl omruilde voor op cd gebrande tracks en ontwikkelde in samenwerking met dj’s zoals Roger Sanchez een cd-speler die voortborduurde op het gebruik van draaitafels. Ondertussen is Pioneer de standaard geworden voor clubs en festivals met haar cd-spelers en bijpassende clubmixers met haar interne effecten. Pioneer heeft in de ontwikkeling van haar cd spelers de oldschool dj goed in het achterhoofd gehouden en heeft waanzinnige tools ontwikkeld zoals rekordbox, usb en lan-verbinding om het leven van de newschool dj aanzienlijk te verbeterden. Pioneer wist nieuwe mogelijkheden te creëren voor een artiest zodat deze zijn of haar set kan invullen zoals hij of zij zelf wil, improviserend en loops makend tijdens de mix of een set volledig voorbereiden met gebruik van elke functie op de cd-speler en dj-mixer. Tegenwoordig zijn de meeste dj’s bewapend met slechts een usb-stick en een hoofdtelefoon en zijn, dankzij Pioneer, sterk geëvolueerd.

Overview
Deze keer gaat Pioneer weer een stap verder met het creëren van nieuwe mogelijkheden voor een dj- of producers-setup en brengt met de Toraiz SP-16 de studio naar de dj-booth. Voor de ontwikkeling van de Toraiz SP-16 werkte Pioneer samen met niemand minder dan Dave Smith. Hij is de man van de befaamde Prophet synthesizers, ontwikkelaar van vijfstemmige polyfonie en midi. Voor de Toraiz SP-16 zijn de befaamde Dave Smith low- en highpass fi lters gebruikt die ook in de Prophet-6 synthesizer te vinden zijn. De layout van de Toraiz SP-16 is simpel en duidelijk. Het touchscreen is goed af te lezen en makkelijk te gebruiken, de bediening van het touchscreen is in samenwerking met de draaiknop supersnel. Verder zit er ook geen onnodige poespas op de hardware, dubbele lagen zijn via het touchscreen of met de shiftknop makkelijk te bereiken; hierdoor heeft de Toraiz SP-16 een uitstekende workfl ow en blijft de focus bij de muziek waardoor je als artiest met de Toraiz SP-16 in de booth, op reis of in de studio, makkelijk je grenzen kan verleggen.

Functionaliteit
Links boven op de SP-16 vinden we de master output en daaronder de touch strip, een van de geheime wapens van deze sampler-sequencercombinatie. De pitch strip heeft vier verschillende functiesettings, een standaard pitchfunctie, een hele leuke repeatfunctie en twee userfunctieknoppen waarmee je via het touchscreen settingsmenu tot wel acht verschillende effecten aan de touch strip kan toevoegen. Bovenaan vinden we ook de volledig analoge Dave Smith fi lters. Er zijn twee fi lters, een per kanaal omdat de Toraiz SP-16 een stereo output heeft. Een High-cut fi lter en een Low-cut fi lter met een drive-knop waarmee je het signaal dat door de Low-cut fi lter gaat een warm analoog geluid kan geven, of draai hem in de overdrive om het geluid nog vetter te maken. Als dit nog niet genoeg is heb je ook nog een resonantieknop waarmee je de rand van het frequentiebereik kan laten pieken en daarmee het geluid kan laten aanzwellen tot een tornado. Onder de Dave Smith fi lter bevinden zich zestien aanslaggevoelige en via het touchscreen volledig instelbare pads. De pads voelen erg goed aan en zijn uitstekend geschikt voor het betere drumen chordwerk, live performance en programmeerfuncties. Er zijn per pad zeven effecten beschikbaar. Er is keuze uit een Chorus, Flanger, 2-bands-eq en fi lter en een onlangs gelanceerde fi rmware update heeft deze drie toegevoerd: Lo-Fi, Distrotion en Compressor. Onder de pads bevinden zich vier functieknoppen waarmee je de pads van functie kan laten veranderen. Trackfunctie is voor het handmatig triggeren van geluiden of om snel te switchen naar de desbetreffende sample in het touchscreen om daar de sample te kunnen bewerken. Je kan ook een loop inladen welke dan ook automatisch op dezelfde snelheid als het arrangement wordt gezet. De Mute-functie is voor het aan- en uitzetten van pads, of in combinatie met de shiftknop kan je de Mute-functie omzetten in een solofunctie. Met de Slice-functie verdeel je een geluid of loop over zestien pads om zodoende een geluid te kunnen ontleden, te veranderen of om slechts delen ervan te gebruiken. Zoek in de Slice-functie de juiste pads, bespeel deze, neem ze live op en de noten met het bijpassende geluid worden automatisch in de sequencer geplaatst. Wil je deze noten moduleren met de aanwezige draaiknoppen dan wordt dit ook live opgenomen als je de opnameknop aanzet en de track afspeelt en draait aan de knoppen. De scale-functie geeft mogelijkheid om de pads als pianotoetsen te gebruiken om zo met een enkele toon een melodie te kunnen spelen.

WORKFLOW
Een pad wordt door Pioneer een track genoemd. Deze zestien tracks vormen een scene. Binnen een scene heb je de mogelijkheid om zestien verschillende patterns te maken. Een project kan tot wel zestien scenes gebruiken met elk dus zestien patterns. Je kan ook nog eens willekeurig switchen tussen scenes en patterns om de talloze mogelijkheden die de Toraiz SP-16 biedt nog iets verder op te rekken.

TOUCHSCREEN
Het 7-Inch touchscreen is het kloppende hart van deze machine. Vanuit dit scherm kan je alle features bereiken die de Toraiz SP-16 te bieden heeft. Inladen van geluiden, het bewerken van deze geluiden, volledige arrangementen maken effecten toevoegen en een complete mixdown maken met de interne digitale mixer.

SAMPLES
De Toraiz SP-16 herbergt 8 gig aan intern geheugen voor samples. Maar er is ook een usb-verbinding waarmee je jouw harddrive met eigen samples kan gebruiken. Er worden twee gigabytes aan samples van Loopmasters bijgeleverd. Samples worden bij het beluisteren gelijk afgespeeld waardoor je gelijk hoort of een sample bij de spelende track past.

DJ-LINK
Als dj kan je de Toraiz direct aansluiten via de Pro DJ-link om gebruik te maken van de beatgrid informatie van de Rekordbox software. Voordeel hiervan is dat de quantizing van hardware gelijk is aan die van Rekordbox. Ook blijft nu de Toraiz in sync bij tempowisselingen die vanuit Rekordbox worden aangestuurd.

IN / OUT
Aan de achterkant bevinden zich de ingang voor de Pro DJ-link en stereo input voor externe apparatuur waarvan je het geluid dan kan sampelen. Vier stereo outputs voor verbinding met een studiomixer en een hoofdtelefoon uitgang omdat je de Toraiz SP-16 ook als stand alone workstation kan gebruiken.

SPECS
Sampler, 16-step sequencer, mogelijkheid tot veranderen van parameters, touch strip voor parametercontrole, 16-tracks realtime mixer en playback, bijgeleverde hoogwaardige loops, analoge Dave Smith high- en low-pass fi lters, Pro DJ-link en mdi-klok voor synchronisatie.