Bootlegs versus Remixen | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Bootlegs versus Remixen

Bootlegs versus Remixen

De fora staan er vol mee, SoundCloud en YouTube puilen uit en dan hebben we het nog niet gehad over zippyshare en consorten: remixen en bootlegs. De scheidslijn tussen een remix en een bootleg is flinterdun, maar vanuit juridisch oogpunt van groot belang.
 

Dit artikel komt uit DJ Mag NL editie #32, releasedatum 04-04-2017

Onstaan en betekenis van de bootleg
Het fenomeen bootleg ontstond zo rond 1969. Clinton Heylin deed onderzoek naar de geschiedenis van de bootleg en noemde het een vorm van ongeorganiseerde misdaad. Ah, dit is dus de kern van het fenomeen, een bootleg is namelijk illegaal. Met de jaren is de term wel wat van kleur verschoten. Waar het eerst een ongeautoriseerde opname van bijvoorbeeld een optreden was of een verzameling muziek die zonder toestemming was uitgebracht, is de bootleg nu verworden tot een uitgebrachte bewerking van een nummer, zonder toestemming van de rechthebbenden.

Bootlegging’
Voor zo’n bewerking is toestemming van de rechthebbenden nodig. Ik heb in 2011 mijn afstudeerscriptie geschreven over dit onderwerp en uit mijn onderzoek bleek onder andere dat onbekend was bij wie je waarvoor toestemming moet vragen en dat toestemming vragen veel moeite kostte. Veel producers gingen daarbij nogal prat op het feit dat zij aan het bootleggen waren; het hoorde erbij. De bootleg was een hoeksteen van de dancescene.

Problemen voorkomen
Als dj ben ik het daarmee eens, als advocaat moet ik een kleine nuance aanbrengen en geef ik graag een voorzet om je zaken wél netjes te regelen. Dat voorkomt gezeur achteraf. Om goed te begrijpen bij wie je wat moet vragen, leg ik je kort uit hoe en waarop de Auteurswet en de Wet op de Naburige Rechten van toepassing zijn.

Auteursrecht
Auteursrecht gaat over de tekst en de compositie van muziekwerken. Als rechthebbende mag je jouw muziek exploiteren, dat wil zeggen openbaar maken en verveelvoudigen. Onder dat verveelvoudigen valt ook het wijzigen van een muziekwerk, een remix maken dus. Voor het legaal maken van die remix heb je dus toestemming nodig van de auteursrechthebbenden. Dat kan de componist of tekstschrijver zijn, maar ook een muziekuitgever.

Naburig recht
Het naburige recht is er voor de uitvoerend artiest en de zogenaamde fonogrammenproducent, ofwel degene die een nummer voor het eerst opneemt en daarmee de master maakt. Als producer die zelf inspeelt in Ableton en opneemt, ben je zowel uitvoerend artiest als fonogrammenproducent. Als iemand van een track van jou een remix wil maken, dan heeft hij jouw toestemming nodig als uitvoerend artiest en als mastereigenaar. Soms ligt dat recht bij de artiest, soms bij een platenlabel.

Win-Win
Een bootleg maken is niet zonder risico. De rechthebbenden kunnen optreden tegen de verspreiding ervan en jouw track offline halen, maar ze kunnen ook juridische stappen ondernemen. De inbreuk is al snel gegeven en de schadevergoeding kan hoog oplopen. Zonder toestemming kan je de bootleg ook niet registeren bij Buma/Stemra en loop je inkomsten mis. Maak dus een deal met de rechthebbenden, zodat je samen de spreekwoordelijke taart vergroot en een win-win situatie creëert waar iedereen baat bij heeft; meer en legale muziek en inkomsten voor alle partijen.

Bio
Sander Petit is muziekadvocaat bij De Vos & Partners Advocaten in Amsterdam. Door de pagina van De Dance-advocaat op Facebook en Twitter te volgen, leer je veel over muziek en recht. Heb jij een remix deal ontvangen en wil je die laten checken? Mail dan naar [email protected] of stuur even bericht via Facebook naar De Dance-advocaat.

Tekst: Sander Petit