My First Gig Alessandro Cristea aka Alex Cristea (Italië/Duitsland) | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

My First Gig Alessandro Cristea aka Alex Cristea (Italië/Duitsland)

My First Gig Alessandro Cristea aka Alex Cristea (Italië/Duitsland)

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. DJ Mag NL sprak deze week met de in Duitsland wonende maar oorspronkelijk Italiaanse Alex Cristea.
 

“Mijn eerste gig ooit was in september 2010, in München (Duitsland) in Café Am Hochhaus. Ik was negentien. Op een late dinsdagmiddag zat ik in de Technische Universiteit, die ongeveer een uur van het centrum van de stad was verwijderd. Rond 17 uur kreeg ik een onverwacht telefoontje van de eigenaar van Café am Hochhaus, die me vriendelijk vroeg of ik spontaan kon komen om wat plaatjes te draaien. Hij had me een uur of vier, vijf nodig, dus van acht uur ’s avonds tot maximaal één uur ‘s nachts. Een van zijn dj’s had afgezegd. Ik nam het aanbod meteen aan en even later kwam ik erachter dat een van mijn vrienden van de universiteit mijn nummer aan de man had gegeven.”

Ibiza en muzikale smaak
“Ik hing op de universiteit altijd rond met enkele zangers en muzikanten. Geregeld hadden we ’s avonds door de week jamsessies. Ik was het jaar daarvoor naar Ibiza geweest en deze vrienden wisten hoe Ibiza mijn muzikale smaak enorm had beïnvloed – gezien het feit dat ik daarvoor een rockliefhebber was – en hoe ik daarna ervan overtuigd was dat ik een solocarrière in de wereld van de elektronische muziek wilde ontwikkelen.”

Vastzitten in covers
“Voordat ik het club- en nachtleven überhaupt leerde kennen, voelde ik me een beetje vastzitten in het spelen van covers waarbij elk bandlid aan de lopende band compromissen moest sluiten. Ibiza opende mijn ogen en liet me reflecteren op zaken als: ‘Hoe kan ik in mijn eentje iets creëren en van een band een soloproject maken?’, ‘Wat houd dj-en en beatmatching precies in?’ en ‘Hoe kan ik volledig in controle zijn over mijn eigen muziek?’ Gelijk na die Ibiza-trip kocht ik dan ook mijn eerst draaitafels en mixer.”

Jazz, blues en rock
“Toen ik vijftien of zestien was, vroeg ik mijn vader – die een grote collectie vinyl/cd’s en dvd’s had met jazz, blues en rock – waar ik andere genres kon aantreffen, omdat ik meer van nieuwe stromingen wilde weten. Nou, Ibiza leverde het antwoord!”

Als een haas naar huis
“Zodra ik het aanbod van de café-eigenaar had geaccepteerd, werd ik een beetje nerveus en opgewonden. Ik moest als een haas naar huis om mijn set voor te bereiden, platen uit te zoeken en de gig bij mijn vrienden aan te kondigen. Zij waren net zo enthousiast als ik was.”

De barman tikte mee
“Toen ik op de locatie arriveerde, voelde ik nog steeds wat spanning maar toen ik de eerste plaat aanzette, verdween deze meteen. Ik begon de set met wat chill out, ambient en deep vibes en bouwde vandaaruit organisch de set op. De zaak was al snel vol en de sfeer was te gek. Ik vond het geweldig om de mensen te observeren die langzaam in de groove kwamen en ik kon met mijn ‘derde oog’ voelen hoe de barman met zijn voeten meetikte.”

Twee extra barmannen
“Heel veel vrienden en bekenden kwamen naar die gig om me te steunen. In de loop van de avond moest de eigenaar twee extra barmannen regelen omdat het bomvol was! We zijn tot vier uur ’s ochtends doorgegaan, wat nogal ongebruikelijk was voor een dinsdagavond in München.”

Ongeduldig en onervaren
“Aan het einde van de avond vroeg de eigenaar of ik vaker wilde komen draaien. Omdat ik ongeduldig en totaal onervaren was, vergat ik te onderhandelen over een vrijdag- of zaterdagnacht en vroeg meteen of ik weer op dinsdag kon komen. Iets minder handig.”

Enorme motivatie
“Hoe dan ook, die nacht was de eerste stap op mijn reis naar het nachtleven in München, waar ik vervolgens artiesten ontmoette met wie ik nog steeds bevriend ben en die een groot deel van mijn carrière uitmaken. Alleen al de gedacht dat ik weer zou optreden, binnenkort misschien ook op andere locaties, gaf me een enorme motivatie om mijn muzikale grenzen te verbreden en een unieke sfeer voor mezelf en iedereen om me heen te creëren.”

Nachtenlange sets
“Het draaien van nachtenlange sets bij Café am Hochhaus heeft me geholpen bij het ontwikkelen van mijn eigen mixtechniek. Het was een essentiële ervaring die ertoe leidde dat ik een lokale dj-contest won, waardoor ik de kans kreeg om bij de Rote Sonne Clut te draaien.”

“Vlak daarna ben ik ook begonnen met produceren en enkele van mijn favoriete dj’s, door wie ik in de eerste plaats was geïnspireerd, draaiden deze tracks op de grootste festivals ter wereld. Als gevolg hiervan breidde mijn netwerk zich op internationaal niveau uit. Ik was in controle over mijn eigen muziek, visie en artwork en uiteindelijk startte ik samen met Ludwig Rausch in 2017 het label DOTS.Music.”

Tekst Marceline Geelen/marcelineke.nl

Links:
https://www.facebook.com/AlexCristeaOfficial
https://www.instagram.com/alecristea/
https://www.youtube.com/user/alexpc007
https://www.beatport.com/artist/alex-cristea/268263
https://soundcloud.com/alexcristea
http://www.dotsmusic.de/wp-content/uploads/2017/10/Press-Kit_Small-Sized-V2.pdf