Richard Zijlma – de stille kracht achter Amsterdam Dance Event | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Richard Zijlma – de stille kracht achter Amsterdam Dance Event

Richard Zijlma – de stille kracht achter Amsterdam Dance Event

Hij is één van de stille krachten van de Nederlandse dancescene. Of beter gezegd, achter het internationale succes van onze dj’s en evenementen. Richard Zijlma, al vijftien jaar festivaldirecteur van het Amsterdam Dance Event, zal het zelf niet zo snel toegeven maar zijn inbreng heeft de scene ingrijpend veranderd. Welke stappen kan de dance-industrie nog maken?
 

Richard Zijlma komt niet over als de archetypische dancefanatic. Een relaxte veertiger met halflange haren die in alle rust spreekt, elk woord proeft voordat hij ‘m uitspreekt – geen feestbeest zoals je die weleens tegenkomt in het uitgaansleven. “Ik heb ook niet een echte dance-achtergrond”, erkent hij, ontspannend zijn koffie drinkend op een terras in thuisstad Haarlem. “Ik ben in de jaren ‘90 de muziek ingegaan omdat ik iets wilde doen in die hoek, het maakte me eigenlijk niet uit waar precies. Zo heb ik dingen gedaan voor Noorderslag en wat jazz-evenementen voordat ik met het ADE aan de slag ging.”

Ja, natuurlijk kende hij wel dansmuziek. “Ik ben veel uitgegaan, ook in de clubscene van Amsterdam. Dat zal ik nooit meer vergeten, ik weet nog dat ik in de RoXY stond en dacht: dit is best wel, eh… raar. Apart. Maar ik kwam ook op crossover festivals als Drum Rhythm of kraakfeestjes van hier tot Berlijn.” “Wat ik vooral wilde was evenementen organiseren. En wat Dance betrof werd ik niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik ben ook autodidact, net als veel mensen van de oudere generatie in deze scene – er was vroeger tenslotte geen opleiding voor. Dus eindeloos aanmodderen! (Hij lacht) Wat overigens een fantastische leerschool is.”

Mateloze ambitie
Wat Zijlma echter gauw opviel was de mateloze ambitie die heerst in de dance. “De mindset is al snel globaal, er zijn geen grenzen. Dat is wel anders in de pop en rock, waar je ondermeer te maken hebt met een taalbarrière, maar ook met bands die soms een jaar bezig zijn aan een album en dan een jaar gaan toeren. Dat kost tijd. Terwijl een dance-artiest bij wijze van spreken 24/7 muziek kan maken en promoten, het draait hier namelijk veel meer om singles.”

“Alles gaat zo een stuk sneller. De meeste dj’s denken: hoe kom ik van hier naar daar? Dat kan Las Vegas zijn, of Ibiza. De meesten krijgen dan wel een sprankeling in hun ogen omdat het eventueel mogelijk is. Dit is één van de sectoren waarin dat écht bereikt kan worden.”

Met (het door stichtingen Conamus en later Buma Cultuur opgezette) ADE creëerde Zijlma de juiste omstandigheden. Eerst was er het welbekende uitgangspunt om Nederlandse dj’s hun tracks te laten licenseren; het samenbrengen van artiesten en labels. Dj’s als Armin van Buuren en Tiësto tekenden ooit hun eerste platendeals hier.

ADE het ultieme netwerk
Vervolgens werden ook (internationale) clubeigenaren en party-organisaties uitgenodigd, puur bedoeld om onze artiesten te presenteren. “De markt is natuurlijk verschoven van platenverkoop naar dj fees. Daar speelden wij tien jaar geleden al op in met een soort sub-conferentie: Live Dance Music Conference. En dat is waar de dance-industrie, het clubcircuit, festivals en ADE zelf nog steeds van profiteren, van die contacten die we toen aan ons hebben kunnen binden.”

Het ultieme netwerk, waar alle belangrijke partijen van de wereldwijde dancescene bij zijn betrokken. Zijlma ziet ze elk jaar weer samenkomen in Amsterdam, in totaal 65 landen vertegenwoordigend. En daar maakt hij steeds inventiever gebruik van, ook de jonge generatie moet er van gaan profiteren. “Met ADE Next deden we dat al voor aanstormende producers, nu is er ook ADE University voor de ‘young professionals’, als het ware de toekomstige partyorganisator. Daar willen we in investeren, we denken ook velen van hen weer tegen te gaan komen. Zo ben ik nu begonnen aan een internationaal stage-netwerk. Nog klein van opzet, maar ik wil dit jaar alvast vijf buitenlandse stageplekken regelen voor Nederlandse studenten. Voor twee ADE University-deelnemers heb ik al wat gevonden; eentje zit bij Sunburn Festival in India, een ander zit bij Life In Color Festival, zij hebben een kantoor in Miami.”

Overzees actief
Een logisch vervolg. Wordt het geen tijd, nu dance ook in Amerika zo is geëxplodeerd, ook met het ADE overzee actief te worden? “Nou, er spelen wel wat dingen, maar daar kan ik nog niets over zeggen”, klinkt Zijlma geheimzinnig. “Waar ik wel mee aan de slag wil is het helpen van al die dj’s die tegenwoordig massaal in het buitenland draaien. Kijk bijvoorbeeld naar het regelen van visa, de belastingen, alles wat daarbij komt kijken. Gewoon voorlichten, zoals je dat ook bij voetballers ziet. Hoe ga je om met succes?”

“Ik ben dus met wat internationale accountants bureaus, banken en consulaten in gesprek. Voor dit jaar kijken we of we een soort helpdesk kunnen opzetten, met in ieder geval het consulaat van Amerika, waar je dan met vragen naartoe kunt.”

“Artiesten breken op steeds jongere leeftijd door. Mijn zoontje van vier zit ook lekker muziek te maken op de tablet thuis en dan maakt hij de meest vette beats hoor, geen probleem. Voor zijn generatie willen we net zo’n belangrijke rol gaan spelen als voor de artiesten van de afgelopen vijftien jaar. Dankzij ons grote netwerk hebben we de kennis en voorsprong op andere landen, daar moeten we in deze spannende tijden echt gebruik van maken.”

ADE: 16 t/m 20 oktober 2013

Tekst Nico van der Plas
Beeld Aico Lind

 

Genre: