Swizz Beats: No Commission in Amsterdam? Hell Yeah. | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Swizz Beats: No Commission in Amsterdam? Hell Yeah.

Swizz Beats: No Commission in Amsterdam? Hell Yeah.

Twee weken geleden stond Berlijn even in teken van No Commission, een kunst- en muziekevenement van hiphop dj/producer Swizz Beatz. Wat het precies inhoudt, wisten we niet. Daarom gingen we naar Berlijn om er achter te komen door middel van een interview met de man achter tracks van o.a. Jay-z, Kendrick Lamar en Alicia Keys.
 

Hoe gaat het nu?
Ik ben een beetje moe, maar op een goede manier. Hard feesten, elk detail dat moest kloppen, zorgen voor de mensen die kwamen, de storm die over Berlijn raasde. Gister was ik al wakker vanaf acht uur om het evenement voor te bereiden en helemaal tot aan het einde er bij blijven. Het gaat om het detail en er betrokken mee zijn, want No Commission is mijn creatie, mijn kind. Het is dus hard werken, ook al heb je veel mensen om je heen die meehelpen. Maar ik voel me geweldig verder.

Veel mensen helpen mee, we zagen ook op je Instagram dat je aan het praten was met de parkeerwachters.
Klopt, maar ook de schoonmakers, de opbouwers, de beveiliging. Het gaat om ‘wij’, wij doen dit. Mensen werken niet voor mij, mensen werken met mij. We doen dit allemaal samen. Zonder al die mensen was dit ook niet mogelijk geweest. Zij zorgen er voor dat de bezoekers ongestoord alles kunnen aanschouwen. Zij worden wel eens vergeten, daarom zoek ik ook het contact met ze op.

Laten we het over No Commission hebben. Hoe en wanneer is dit project begonnen?
Daar moeten we ver voor terug gaan. Het begon bij mijn eigen kunstcollectie, de Dean Collection, een soort museum voor mijn kinderen. Dat was de eerste reden om te beginnen. De kunstenaars bedankten mij voor het kopen van hun werk. ‘Geen probleem’ dacht ik. Maar het betekende veel meer voor de kunstenaars. ‘Nee, echt bedankt’ zeiden ze dan. ‘Door jou is mijn show uitverkocht’ of ‘Allerlei galerijen willen nu zaken met mij doen’. Het drong tot me door dat het veel meer was dan alleen mijn persoonlijke kunstverzameling.

Soms vergeet ik wel eens dat ik bekend ben geworden door muziek. Zodoende dacht ik: ‘Ik kan die artiesten over de hele wereld helpen met mijn platform’. Ik ben terug naar school gegaan, tijd gehad om hierover na te denken tijdens mijn studie op Harvard. Tijdens een les kwam No Commission in mij op en heb toen bijna gelijk alles gekocht, de naam, de rechten, etcetera.

Ik wil iets maken dat door de artiest, voor de artiest en met de mensen is. De artiesten krijgen 100% van de kunstverkoop en het is gratis te bezoeken voor de mensen. Het is een platform voor een begin. Je kan met €60 binnenkomen en weggaan met een kunstwerk of met €1000. Daarom is het ook zo divers. Er waren zakenlui in pakken, jonge hipsters, van alles. En dat helpt mee aan de sfeer van het evenement.

Hoe is Bacardi er bij betrokken geraakt?
Ik was van plan om No Commission alleen te doen en Bacardi hoorde wat ik aan het doen was. Hoe weet ik nog steeds niet. Ze stuurden mij een bericht en ik stuurde netjes wat terug, want ik dacht: ‘Hoe kan een merk zo groot nou begrijpen wat wij hier aan het doen zijn’. Ik wilde niet dat hun merk overal te zien was bij No Commission. Ik vroeg aan hun hoe we dat konden doen. Ik dacht dat ze daarom toch niet wilden meewerken, maar de CEO van Bacardi wilde het wel. Volgens hem was het alles waar ze naar op zoek waren.

En de eerste keer in Miami was dan ook een groot succes. Mensen die over het hek klommen om een glimp op te vangen van wat er aan de hand was, terwijl we het een week van te voren hadden aangekondigd. De CEO wist meteen dat ze deze creativiteit ook wilden uiten. Hij nodigde mij uit om onderdeel te worden van het creatieve team van Bacardi. Eerst wilde ik dat niet, want ik had geen zin in een bedrijfsstructuur. Zo was het niet, zei hij. We kregen een budget om daarmee creatieve projecten te ondersteunen waaronder No Commission in plaats van advertenties. Want een billboard of commercial kan je niet voelen. Bij No Commission zie je het Bacardi logo ook alleen maar bij de bars, waar ze horen en niet bij de kunstwerken. De kunstenaars moeten hun eigen platform hebben.

Hoe zou je No Commission uitleggen aan iemand die er nog nooit van gehoord heeft? Waarom zou hij of zij hier naar toe moeten komen?
Ik zie het als een verandering in de industrie zoals het ooit was. Je moet komen, want wanneer je de artiesten support, gaat de wereld mee. Bovendien ondersteun je daadwerkelijk de artiest, want 100% van de verkochte werken en je houdt er iets aan over. Free the artist, free the world. Naast kusnt en een drankje heb je natuurlijk ook goede muziek waarvan je kan genieten.

Wat betekent het voor jou persoonlijk?
Free the artist, free the world. Je viert hier de vrijheid van de artiesten. Want als je de artiest bevrijdt, kunnen ze nog meer voor de wereld betekenen. No Commission is daarmee onze gunst voor de wereld.

Als we terugkijken naar voorgaande No Commission events zien we veel verschillende. Komt er ooit een No Commission Amsterdam?
Hell yeah, absoluut. Ik ga overal heen. Mijn plan is om de hele wereld in aanraking te laten komen met No Commission. Sommige dingen komen en gaan, maar No Commission gaat overal heen. Amsterdam is echt een No Commission stad, haha! Daar kunnen we echt helemaal gek gaan. Ik moet dat nu op het schema zetten. Jullie zijn de reden waarom we nu naar Amsterdam gaan, haha.

Wat zou je aan de lezers nog mee willen geven?
Denk aan de artiesten, leer jezelf bekend te maken met de kunst, maar ook met de zakelijke kant. Sommige artiesten denken: ‘ik ben een creatieveling, ik bemoei mezelf niet met de zakelijke aspecten van het werk’. Daarmee geef je je carrière en leven gewoon weg aan iemand anders, terwijl je zelf helemaal in controle moet zijn over je eigen leven en werk. Artiesten kunnen daarvan slachtoffer worden. Dat is ook de reden waarom ik terug naar school ben gegaan. Ik was wel 4 keer afgewezen eerst, maar juist vanwege die reden ben ik doorgegaan. Wees je eigen baas.

Bedankt voor je tijd!
Jullie bedankt!

Tekst Tieme de Jonge
Beeld Digital News Agency
 

Genre: