Allan Hardenberg: 'Ik was vroeger meer een cowboy' | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Allan Hardenberg: 'Ik was vroeger meer een cowboy'

Allan Hardenberg: 'Ik was vroeger meer een cowboy'

Soms, heel soms, wordt hij overvallen door een gevoel van nostalgie. Als Allan Hardenberg (41), mede-eigenaar van ALDA events, op een onbewaakt moment even terugdenkt aan – pak ‘m beet – vijf jaar geleden, dan springt hij het liefst meteen in een tijdmachine. Terug naar de periode waarin hij nog onbevangen overal in vloog.
 

'Ik was vroeger meer een cowboy'
“In 2008 hebben we bijvoorbeeld ongeveer negentig evenementen gedaan. Dat ging nergens meer over. Als een festivalorganisator, discotheek of café ons belde met de vraag of we een feest wilden organiseren, deden we het gewoon”, glundert Hardenberg terwijl hij achteroverleunt in zijn fauteuil, op de hoogste etage van het voormalig Eyeworks-gebouw in Amsterdam. “Vroeger was ik meer een cowboy. Ik wilde gewoon overal feesten organiseren. Het maakte niet zoveel uit wat. We boekten een paar dj’s, hingen wat lampen op en klaar.” Nu is die onbevangenheid grotendeels verdwenen. En hoe dat komt? “Goeie vraag”, lacht Hardenberg. Is het de prijs van zijn succes? Misschien wel. Vijf jaar geleden werkten er nog maar twee fulltimers bij hem, inmiddels zijn dat er 26. De dancescene ontplofte, en daarmee groeide ook het aantal festivals en feesten explosief. ALDA Events organiseert, net als ID&T, UDC en Extrema, een aantal grote festivals, zoals het Amsterdam Music Festival, Electronic Family, A Day at the Park en Citymoves. Daarnaast houdt hij zich bezig met de productie van (one-man) shows als Armin Only, I AM Hardwell en A State of Trance. En dat brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. “We focussen ons, in samenwerking met het management, op de planning van de tour en de marketingstrategie. Alles moet kloppen en samenkomen tijdens een show; van het licht, geluid en de visuals tot het stagedesign en het tijdcodesysteem. We zijn er altijd voor de artiest. We willen het beste product neerzetten. Afgelopen jaar hebben we in meer dan 40 landen een show gedaan.”

Gunfactor
En toch: ondanks de groeispurt van zijn bedrijf koestert Hardenberg het recente verleden. Hij ziet zichzelf voortdurend met op de ene schouder een engeltje, en op de andere schouder een duiveltje. Het engeltje zegt voortdurend tegen hem dat hij het goed doet, het duiveltje wijst hem erop dat vroeger alles vanzelf ging. Nu moet hij soms bedachtzaam te werk gaan. “Met ALDA heb ik nooit echt op de voorgrond willen treden”, zegt hij. “Altijd waren we die ‘bad boys club’, die achter de schermen keihard aan het werk was. Nu wordt dat anders. Dat vind ik lastig. Er komt meer politiek bij kijken, mensen letten meer op je en als er tien dingen goed gaan en één ding fout, dan wordt het negatieve bijna altijd uitvergroot. Daar heb ik moeite mee.” Zelf is hij meer van de ‘gunfactor’. Je moet elkaar iets gunnen in het leven. Met die loso e runt Hardenberg ook zijn bedrijf. Zonder medewerking van derden had ALDA Events misschien niet eens bestaan (waarover later meer).

DNA
In 1997 – Hardenberg is dan bedrijfsleider bij discotheek The Blue Lagoon in Zwijndrecht – komt hij David Lewis tegen. Ze treffen elkaar vaak in de vroege zondagmorgen. Lewis rolt dan net een discotheek uit en Hardenberg, op dat moment student accountancy, stopt het uitstromende publiek yers van zijn feestjes in de handen. “Op een avond zei David: Allan, we moeten praten, want ik ga een boekingskantoor beginnen voor dj’s. Niet veel later had hij Tijs (DJ Tiësto) vastgelegd, met wie hij een feest organiseerde bij de visafslag in Den Haag. Daar kwam ik Dave weer tegen. Op die beruchte avond besloten we dat we feesten gingen organiseren.” DNA (vernoemd naar David en Allan) was geboren. Dat werd meteen een doorslaand succes met het concept 3 DJ’s in a Boat, vernoemd naar de succesvolle cd-box van Arcade, 3 DJ’s in a Box. “Bij mij in de buurt had een rederij net een nieuwe boot gekregen, die ook afgehuurd kon worden voor bedrijfsfeesten. Ik wilde daar graag een feest op geven. Die eigenaar vond het eerst maar niets, omdat die boot gloednieuw was en dance in die tijd nog een beetje abracadabra. Uiteindelijk mocht het. Dat feest was een schot in de roos. Michel de Hey, Tiësto en Erick E. kwamen, als ik het me goed herinner. Ik lette helemaal nergens op qua muziekstijl. Wat nou: het verhaal moet kloppen?”

Het gevoel, het idee, het verhaal.
Tegenwoordig is dat wel anders. Vijf jaar geleden stelde Hardenberg zichzelf de cruciale vraag: wat wil ik uitdragen met ALDA Events? Wilde hij rocken zoals de concullega’s van ID&T, waarin alles draait om de ‘sensation’, het gevoel, of wilde hij een avond beleven door de ogen van een artiest? Hij koos voor het laatste. “We kijken bij een show als Armin Only en I AM Hardwell heel erg naar het gevoel, het idee én het verhaal van de artiest”, legt de geboren Dordtenaar uit. “Ik denk dat we daarmee wel de juiste keuze hebben gemaakt. Bij elke show proberen we iets anders neer te zetten. Armin Only heeft echt iets weg van een liveconcert. De choreogra e is helemaal uitgedacht. Met hem reizen voortdurend zes artiesten mee; dansers, trampolinespringers, acrobaten en een voltallige band onder leiding van zijn broer. Armin is tijdens de show de dirigent. I AM Hardwell is een spektakel gericht op de muziek, licht en visuals – het publiek gaat daarbij gewoon los.”

Toekomst
De toekomst is rooskleurig, vertelt Hardenberg terwijl de vliegtickets richting Miami op zijn bureau worden gelegd. “Als je die jonge gasten van nu weer bezig ziet, zoals Dannic, Dyro, Martin Garrix, W&W, Showtek en Sunnery James & Ryan Marciano, dan denk je wel eens: wat moet hierna nog komen? Hoe klap je daar nu weer overheen? Maar telkens blijkt het weer te kunnen. Ik denk ook dat dance steeds meer de pop en rock gaat verdrijven. Let maar op: binnen drie jaar staat er een dj, en geen Madonna, Beyoncé of U2 in de nale van de Super Bowl.” En waar hij zelf over vijf jaar staat met ALDA? “Mijn bedrijf hoeft niet per se twee keer zo groot te zijn”, vertelt de ondernemer. “Ik wil nog meer de diepte in, dingen nóg beter aanpakken. Dus nog betere kwaliteit en nog meer focussen.” En dan, met een stralende glimlach: “En misschien één of twee nieuwe concepten lanceren.”

BIO.
Allan Hardenberg (41) is bedenker en mede-eigenaar van ALDA Events. Een gesprek over one-man shows, ’s nachts yeren en de worsteling van een groeiende ondernemer.

Favorieten 
Drank: “Overdag groene thee, ’s avonds wodka.”
Restaurant: “Macao Cafe, Santa Gertrudis de Fruitera, Ibiza.”
Stad: “In Nederland is dat Amsterdam, daarbuiten Ibiza.”
Land: “Australië.” Single: John Mayer – Edge of Desire
Artiest: “Dat ligt echt aan mijn bui. Van Taylor Swift naar Linkin Park en van Justin Bieber naar Marco Corola.”
Merk: “All Saints.”
Auto: “Porsche.”
Parfum: “Dior.”
Telefoon: “iPhone. Ik ben een Apple-adept.”

Beeld Mitchell van Voorbergen
Tekst Jan-Cees Butter

Dit is een interview uit editie #9 van DJ Mag NL.

Genre: