#FF met The Him: “We wisten meteen dat het raak was” | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

#FF met The Him: “We wisten meteen dat het raak was”

#FF met The Him: “We wisten meteen dat het raak was”

Als muziekliefhebber kan je er niet omheen dat het duo The Him, bestaande uit Jeroen en Steven, het afgelopen jaar bijna onrealistische sprongen heeft gemaakt. Met hun nieuwe boekingskantoor William Morris Endeavor Entertainment (WME), waar onder andere artiesten bij zitten zoals Flume, Calvin Harris, Thomas Jack en Galantis, timmeren de jongens flink aan de weg. Zo hard zelfs dat hun vorige succestrack Feels Like Home werd gedraaid op de Ultra Mainstage door Kygo. Het leverde een boost van kippenvel op bij de beide Amsterdammers. De vraag is natuurlijk: Kan dat gevoel geëvenaard worden met hun nieuwe release Don’t Leave Without Me?
 

De rubriek (#FutureFriday) staat in het teken van future - en bass house artiesten met een noemenswaardige ontwikkeling. Daarnaast zullen er andere hoofdrolspelers aan het woord komen die zich op een bijzondere manier onderscheiden binnen deze genres en zullen er artikelen gewijd worden onder de noemer #FF die gaan over de toekomstige rol van future - en bass house binnen het dancelandschap. Toekomst is als het ware het codewoord. In deze #FutureFriday staat een opkomend deephouse-duo uit Amsterdam in the picture, genaamd The Him. Met hun kenmerkende deephousemixes en maximale support richting de future - en bass house scene in hun sets, zijn de jongens van The Him een prachtig exemplaar voor de promotie van de genres.

Hey Jeroen en Steven! Hoe staat het leven ervoor op deze vroege ochtend?
Steven:
“Fris en fruitig! We hebben afgelopen zondag gedraaid op 7th Sunday Festival op de Playing for the Deeps stage tijdens een heel mooi timeslot. Dat was echt super vet!”

Ik heb vernomen dat jullie ook net terug zijn van een writerscamp?
Jeroen:
“Dat klopt. Vorige week zijn we een halve week bij een writerscamp geweest in Zweden en dat was heel cool om mee te maken. Onze uitgever had ons voorgelegd of we daarin geïnteresseerd waren en uiteraard konden we daar niet omheen. In principe zijn we altijd op zoek naar nieuwe popsongs en ander talent en als dat in een ander land kan, dan is dat ook nog eens mooi meegenomen. In totaal hebben we drie dagen in de studio gezeten met vier singer-songwriters/producers uit Zweden die ook serieus hebben bijgedragen aan een aantal Zweedse hits.”

De hamvraag is natuurlijk: Is er ook daadwerkelijk wat uitgekomen?
Steven:
“Absoluut, we hebben er wel echt 2 goede tracks uit kunnen halen. Natuurlijk hebben we wel meer songs geschreven, maar zojuist je begrijpt komt er niet altijd wat uit. Vervolgens voeren we dan nog een laatste finishing touch uit, alleen soms is het ook wel gewoon vet maar past het verder niet bij ons. Eigenlijk is dat ook wel het mooie van die writercamps, want als een nummer niet bij ons past, kunnen ze die song misschien wel weer bij iemand anders pitchen. Een writercamp is dus eigenlijk altijd een win-win situatie voor iedereen die meedoet.”

Wat is eigenlijk het belangrijkste leerpunt geweest van het writerscamp?
Jeroen:
“Nou, voordat we hiernaar toe gingen wisten we niet echt wat we konden verwachten. Natuurlijk hebben we al wel wat meer writerscamps gedaan, zoals in Nederland en in London. Toch is dit heel anders en moet ik bekennen dat de Zweedse manier van werken ons wel bevalt. Het zijn allemaal echt super chille gasten en echte doorzetters. Dat is ook voornamelijk als leerpunt uit het writerscamp gekomen: Het vermogen om ook zelf door te zetten. Daardoor zijn er ook echt een aantal dikke songs uitgekomen.”

Naast mogelijke tracks die jullie hebben geproduceerd met anderen, is er sinds kort ook een nieuwe original, genaamd Don’t Leave Without Me.Hoe zouden jullie de track willen omschrijven?
Jeroen:
“Ik denk dat het een beetje de oude The Him sound is, maar dan in een compleet nieuw jasje. Het is een soort van crossover tussen deephouse, tropical, popmuziek en misschien zelfs future bass. We willen daarmee heel graag laten zien dat we meer willen doen dan alleen maar deephouse, omdat dat eigenlijk tot nu toe het enige is wat we hebben uitgebracht. Daarnaast zijn we met hele andere dingen bezig om ook andere soorten muziek te maken. Op die manier laten we voornamelijk zien dat we divers zijn. We hadden wel een opvolger liggen voor Feels Like Home, maar we wilden hem niet naar buiten brengen om gelijk het succes van Feels Like Home te proberen te evenaren. Dat zou te makkelijk zijn.”

Logisch, maar hoe is Don’t Leave Without Me dan precies ontstaan?
Jeroen: “
Na de vocal die we doorgestuurd kregen, is de inspiratie ontstaan bij een drumbeat uit de jaren ’80 die je ook terug hoort in het begin van de track. Vervolgens zijn die apengeluidjes en percussie toegevoegd. Daarna liep eigenlijk alles vrij gemakkelijk. Het is uiteindelijk allemaal binnen een week afgerond.”

De vocalen noemde je zojuist al even. Ze zijn afkomstig van Gia Koka.Hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Steven: “
We kregen de vocal toegestuurd van Nederlandse songwriters waarmee we wel eens vaker samenwerken. Eigenlijk wisten we meteen dat het raak was toen we die vocal hoorden. Een maandje geleden hebben we toen alles samen opgenomen in de studio. Gia Koka is afkomstig uit Amsterdam en ze gaat in de toekomst zeker een dingetje worden, want ze is een ontzettend groot talent en zeker een artist to watch!

Daarnaast zijn er laatst remixes uitgebracht van de track Rumor Mill van Rudimental en Jackpot van Jocelyn Alice. Ik ben voornamelijk benieuwd hoe de remix voor de band Rudimental tot stand is gekomen?
Steven:
“Dat is wel bijzonder, want we zijn gevraagd door het platenlabel of wij misschien toch niet een remix konden droppen van de track, ondanks dat er al wel een remixpack was uitgebracht van het nummer. Dat is natuurlijk een hele eer! Het rijtje van officiële remixes begint zich overigens nu echt mooi te vormen, want dit jaar hebben we onder andere ook al remixes afgeleverd voor Shaun Frank en Otto Knows.”

Nu we het toch over dat lijstje met toffe artiesten hebben: In een vorig interview met DJ Mag NLgaven jullie aan dat jullie ooit nog wel eens iets samen willen doen met Jess Glyne, Tiësto, Don Diablo of Coldplay. Zijn er op dat gebied al nieuwe ontwikkelingen of zijn jullie met andere grote namen iets aan het opzetten?
Steven:
 "Haha nog niet, maar dat ligt allemaal nog steeds in het verschiet. Het is toch nog even beuken en groter worden, willen we daarvoor echt in aanmerking komen. Laatst hebben we Tiësto overigens op Twitter bedankt voor het draaien van Don’t Leave Without Me. Hij heeft die tweet vervolgens wel geretweet en gezegd dat hij Don't Leave Without Me echt heel vet vindt, dus wie weet zit er in de toekomst nog een collab met Tiësto aan te komen.”

Even iets heel anders: Wat zit er komende zomer eigenlijk allemaal aan te komen op het gebied van shows/gigs?
Jeroen:
“Momenteel zijn we bezig met Corona Sunset in de UK, maar dit is nog helemaal bevestigd. A Day At The Park, Lief Festival, Radar Festival en Zomerfruit Festival zijn in ieder geval al sowieso bevestigd. Daarnaast gaan we komend weekend naar Finland en de week daarop naar Noorwegen. Er staan dus best wel toffe dingen op het programma en het zit in ieder geval al veel voller dan vorig jaar.”

Naar welke optredens kijken jullie het meest uit?
Steven: “Ik denk wel A Day At The Park, vooral omdat we daar ook mogen staan op de mainstage. Het gaat voor ons gewoon de grootste stage zijn waar we ooit hebben gestaan. Maar, eigenlijk kijken we naar alle festivals uit. Het blijft voor ons bijzonder dat we geboekt worden en dat we muziek mogen spelen voor heel veel mensen.”

Het valt me op dat in jullie mixtapes veel tracks naar voren komen die future – en basshouse invloeden bevatten. Kunnen jullie uitleggen waarom die mixtapes hiermee worden aangevuld?
Steven:
“Nou, deephouse blijft voor ons natuurlijk nog steeds de basis, maar momenteel is er zoveel nieuwe dope muziek. We worden door die muziek ook echt geïnspireerd. Eigenlijk ervaren we dat we steeds bepaalde sounds horen en ons vervolgens weer afvragen of we er niet iets van kunnen maken. Onze Otto Knows remix is een goed voorbeeld waarin we hebben geprobeerd om die sound te pakken en dan in een houseversie te gooien. Maar na een tijdje ga je ook denken van: Wat zou er gebeuren als we die beat een beetje aanpassen? Concluderend geldt dus eigenlijk dat we door deze muziek geïnspireerd raken en om die reden onze sets nog dynamischer proberen te maken dan ze al zijn. Het meest vetste van allemaal is misschien nog wel dat we beseffen dat we niet per se vastzitten aan 120 bpm, maar eigenlijk alles kunnen doen tussen de 80 en 160 bpm.”

Die tracks in jullie mixes worden uiteraard ook toegespeeld via andere artiesten. Zouden jullie 1 artiest kunnen uitlichten die jullie de afgelopen tijd heeft verbaasd met een opzetje of track die hij liet horen?
Jeroen:
“Zeker, laatst kregen we van Steve James, een dude die toentertijd nog maar 1 track had gepost op Spotify, iets doorgestuurd en we vroegen ons echt allebei af waar hij vandaan kwam. Het ging geloof ik om zijn track Renaissance. Echt een gruwelijk goede track die dan niet eens is gereleased op Spinnin’ of Hexagon. Dat soort dingen vind ik persoonlijk echt vet.”

Ik wil nog heel even kort terugblikken met jullie op de succestrack Feels Like Home. Wat is sinds de release van de track het tofste moment geweest?
Steven:
“Zonder twijfel toch wel Kygo die de track draaide op Ultra Mainstage. Dat was echt unreal. Het was in eerste instantie heel wazig, want op Twitter explodeerde het opeens. Vervolgens bleek dat Kygo het ook nog eens had gedraaid op het moment dat er werd gelivestreamed op Ultra. We snapten eerst echt niet wat er aan de hand was, terwijl onze mailbox, Twitter en Facebook maar vol bleven lopen. Dat was wel een moment dat echt sick was en bij ons beide zorgde voor kippenvel. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het kan zijn dat iemand als Kygo de track draait op een livestream. Daarnaast heeft Pete Tong hem ook nog gedraaid in een aantal shows, dus dat was ook wel mooi om mee te maken.”

De vorige keer hadden jullie een hele dikke podcast afgeleverd bij het eerdere interview wat we hebben gedaan. Vandaar mijn laatste vraag: Kunnen we nog een nieuwe podcast van jullie verwachten voor DJ Mag NL binnenkort?
Jeroen:
“Hahah, zeker. Dat gaan we regelen.”

Tekst:
Melvin van der Waal

Beeld:
The Him
Tom ten Seldam

Spotify:
The Him feat. Gia Koka - Don't Leave Without Me (Radio Edit)