#TT met Ezenia: “Ik hoop dat ik snel weer de ‘oude’ ben!” | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

#TT met Ezenia: “Ik hoop dat ik snel weer de ‘oude’ ben!”

#TT met Ezenia: “Ik hoop dat ik snel weer de ‘oude’ ben!”

Van schaduw naar spotlight: de #TalentTuesday, met deze week hardstyle talent Ezenia!
 

Leestijd 5 minuten
Tekst Sven van Raaij

Sexy dilemma's

1. Studio-junkie of Podiumbeest?
“Studio-junkie sowieso. Ik heb totaal geen podiumervaring. Een club in Stockholm wilde mij een keer boeken, maar dat heb ik afgeslagen, omdat ik niet kan draaien.”

2. Vans of Nikes?
“Nikes.”

3. Fastfood of Gezonde salade?
“Fastfood.”

4. Hardlopen of Gamen?
“Gamen. Voornamelijk Battlefield en Counterstrike. In die laatste heb ik wel zo’n 1500 uur zitten.”

5. Drie weken geen muziek maken of een kale kop?
“Oeh die is pittig… Ofja, wat zei je: Drie weken? Nee, dan toch maar een kale kop.”

6. Logic Pro of FL Studio?
“FL Studio for sure. Ik heb ook Cubase geprobeerd, maar kon daar niet echt een fijne workflow in vinden.”

7. Sylenth 1 of Acces Virus Ti?
“Sylenth 1. Op zich kan ik alles maken wat ik wil met de computer, maar lijkt het mij wel vet om te experimenteren met een Acces Virus.”

8. Code Black of Noisecontrollers?
“Pfoe, dat is een moeilijke. Code Black denk ik. Vind zijn melodieën enorm gaaf.”

9. Sub Zero Project of Phuture Noize?
“Sub Zero Project, ze hebben de perfecte mix van euforie en raw. Phuture Noize ken ik eerlijk gezegd niet.”

10. Katy Perry of  Rihanna?
“Rihanna.”

11.  Blondine of Brunette?
“Brunette.”

12. Tieten of billen?
“Haha, tieten.”

Dromerige breaks, zweverige vocalen en extreem euforische climaxen; dé hardstyle sound waarbij je met je ogen dicht even in een andere wereld verdwijnt. Een typische sound die een hoofdpijn verandert in een ‘hoofd in de wolken’. Mooi en vol emotie, maar toch vol kracht en drive. Met releases op X-Bone Records en nieuwe euforische hitjes (die eigenlijk veel meer plays verdienen), lijkt het allemaal over ‘rozengeur en maneschijn’ te gaan. Niets is echter minder waar… Maar de 23-jarige Tomas (Ezenia) zit nog lang niet bij de pakken neer!

Maar eerst: Jouw liefde voor hardstyle is ondoorgrondelijk en heeft alles te maken met die welbekende kippenvelmomentjes. Vertel eens, hoe begon dat?
“Het begon eigenlijk allemaal bij HandsUp muziek; ik luisterde het veel en experimenteerde ermee in FL Studio. Dat veranderde uiteindelijk in een meer psytrance sound, waarmee ik ook een nieuwe alias bedacht (DJ Exipsy). Bij toeval stuitte ik op school op hardstyle. Het was ‘Euphoric’ van de Sweclubberzwaarbij ik van top tot teen kippenvel kreeg. Vanaf dat moment stond er niets anders meer op. Uiteindelijk heb ik hem een berichtje gestuurd en hebben we afgesproken. Urenlang skypten, gameden en produceerden we.”

Dat verklaart waarom je sound ( in het begin) wat weg had van die van Sweclubberz.
“Hij leerde mij inderdaad enorm veel. Als Bitstylerz ging ik toen echt met hardstyle aan de gang. We hebben in die tijd zelfs nog samen een track gemaakt (‘Nebula’). Uiteindelijk ben ik gestart met het maken van mijn eigen sounds en zo ontstond rond 2012 ook Ezenia. Ondertussen al mijn vierde artiestennaam haha.”

In 2016 verschenen er zo’n tien tracks op X-Bone Records. Hoe ging dat?
“Ik kreeg plots een mail van Scantraxx, waarin ze zeiden dat ik potentie had. ‘Is this fake?’ stuurde ik terug. Ik kon niet geloven dat zij mij zojuist een mail hadden gestuurd. Doodleuk reageerden zij dat dit echt was en of ik op X-Bone wilde releasen.”

“Ik ben hard op zoek naar mijn vlam
van toen”

‘Rozengeur en maneschijn’ zou je denken. Echter berichtte je eind 2016 op je Facebookpagina last te hebben van een ‘block’. Wat deed dit precies met je?
“Het maakt je wanhopig en boos. Ik wilde dolgraag produceren, maar het lukte gewoon niet. Er was geen motivatie en inspiratie meer. En dat is erg frustrerend, vooral omdat het net eigenlijk wel lekker ging.”

Ondanks dat kwam je elke maand toch met een nieuwe track..
“Het waren opzetjes die ik nog had liggen en dus afmaakte. Met iets nieuws beginnen lukte niet echt. Ik miste de flow en vlam. Vroeger voelde ik echt een vlam als ik aan het produceren was en belandde ik in een totaal andere wereld. Hoewel het nu beter gaat, voel ik hét nog niet helemaal. Nog steeds opzoek naar die energieke vlam..”

Wat doe je om het gevoel weer ‘terug’ te krijgen?
“Ik wacht nu simpelweg af en experimenteer met van alles in FL Studio. Verder luister ik veel andere hardstyle en probeer ik wat 2008-2012 sounds te maken. Het komt vast wel goed, daar geloof ik in. Maar wanneer en hoe…? Stoppen met hardstyle is in ieder geval geen optie. In tussen heb ik al wat nieuwe dingen lopen, waaronder ook een nieuwe collab. Als ik weer kippenvel krijg bij een eigen productie, weet ik dat het weer goed zit.”

En die kippenvel-tracks waren er hoor! Een ‘must for your ears’: ‘Clarity’,'Feel Alive’,We Will Never Die’,‘Oasis’(met Shockwave) en ‘Complex Synthesis’(met Arcada). Tracks, opgebouwd uit vele lagen en doordrenkt met ambient en emotie; vol energie, maar soms ook vol complete rust.

Tracks met soms lange, emotionele breaks. Denk je dat jouw tracks in een set passen?
“Soms zijn die emotionele breaks inderdaad te lang voor de dancevloer, ze zijn dan meer voor de liefhebber thuis. Maar in mijn laatste tracks en collabs ging dat al beter. Meer hitjes, dan tracks waarvan het grootste gedeelte build-up en break was.”

Durf je al vooruit te kijken? Komen er al concrete dingen aan?
“Yes, voorzichtig ben ik met wat nieuwe dingen bezig. Ik heb nog verschillende TBA’s liggen die nog afgerond moeten worden, plus een track genaamd ‘Timeless Worlds’ die al wel zo goed als af is. Verder heb ik een remix gemaakt van Euphorizer& Gabriel Paxon – Rainbows.

Ook heb ik nog een (internet)collab met de Nederlandse Rechargegemaakt. Deze track ‘Made For This’ is ook al een heel eind. Er zijn verder nog geen afspraken omtrent releases gemaakt met X-Bone. Ik heb nog tijd nodig en moet een meer frissere sound creëren. Scantraxx vond namelijk dat mijn tracks een beetje hetzelfde bleven. Dit maakte mij eerst wat boos en teleurgesteld, maar nu begrijp ik het wel. Ik moet frisser en energieker zijn, zodat mijn tracks meer hitjes worden. Ook omdat ze zo eerder gedraaid zullen worden door andere dj’s.”
 

"Ik moet frisser en energieker zijn, zodat mijn tracks meer hitjes worden"


Een collab met Recharge, betekent een internetcollab. Iets wat totaal anders is dan dat je samen in de studio zit. Hoe ben jij in zo’n internetcollab?
“Eerlijk gezegd ben ik er niet zo van. Ik vind het een groot compliment als mensen met mij willen samenwerken, maar ben elke keer weer bang dat onze werkwijzen met elkaar zullen botsen. De één werkt met Logic, de ander met FL. De track gaat over en weer en het duurt vaak allemaal best lang. Ondanks dat, mag het resultaat er vaak wel wezen!”

Met het oog op je genoemde plannen én de ‘(writers)block’ waar je jezelf uit wurmt, wat voor doelen stel je voor jezelf?
“Op één staat dat ik mijn ‘vlam’ terug wil, want op dit moment zit ik nog een beetje vast. Daarna zou ik graag willen leren draaien. Ik ben eigenlijk als de dood om dingen te gaan doen die buiten mijn veilige studio zijn. Toch weet ik dat het kunnen draaien, betekent dat ik ook boekingen kan krijgen, waardoor ik mijn tracks aan nog meer mensen kan laten horen.”

Inderdaad een ‘stap’ (van studio naar optreden) dat voor spanning kan zorgen. Wat voor tips zou je mede-opkomende talenten nog meer geven?
“Forceer jezelf niet, dat is wel iets wat ik in de afgelopen maanden heb geleerd. Zo werkt creativiteit gewoon niet. Als tweede: Stuur andere producers gewoon eens een berichtje. Je weet maar nooit wat daaruit kan komen; dat zag je maar bij mij en Sweclubberz. Als derde tip: Layer zoveel mogelijk om je tracks nog groter en dikker te laten klinken. Je tracks krijgen zo meer diepte en dat vind ik persoonlijk heel vet!

Als laatste zou ik willen zeggen dat je niet veel nodig hebt om te produceren. Ik begon met twee cracky speakers en een laptop. Door de jaren is daar niet veel bij gekomen. Voor de cracky speakers zijn gelukkig nieuwe in de plaats gekomen, maar voor de rest heb ik niet veel meer nodig. Dus kijk jezelf niet suf op al die gear…”

En met die laatste tips, sluiten we deze #TalentTuesday met Ezenia af. Eén waar het eens niet over de ‘rozengeur en maneschijn’ ging van een opkomend talent. We gunnen Ezenia alle tijd van de wereld en hopen dat hij uiteindelijk zijn energie en motivatie terugvindt of heruitvindt. Succes Tomas!

Ezenia
Soundcloud
Facebook

Genre: