Dj Thera: "Wij houden net zo veel van deze muziek als de fans" | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Dj Thera: "Wij houden net zo veel van deze muziek als de fans"

Dj Thera: "Wij houden net zo veel van deze muziek als de fans"

Pieter Heijnen, beter bekend als Dj Thera, is dj, producer én labelbaas van het gevestigde label Theracords. Wij gingen bij hem langs bij het Theracords hoofdkwartier om te praten over de solo-nacht, zijn muziek, Theracords en uiteraard hardstyle!
 

Hey Pieter! Hoe gaat het ermee?

Ja, goed! Zoals je al zag ben ik druk bezig met alles en nog wat. Hoort er natuurlijk bij als je een onafhankelijk bedrijf hebt. Maar dat houdt het ook leuk, die diversiteit.

Waar ben je als Thera momenteel druk mee bezig?

Ik ben bezig met het afronden van een paar nieuwe tracks, die begin april gepland staan voor release, waaronder met Yuna-X mijn vaste vocalist. Dus ik ga die eerst afronden en dan weer door met de volgende. Ik heb rond de acht tracks in de productie staan, dus er komt genoeg materiaal aan, haha!

En met Theracords komen we met iets nieuws, wat we binnenkort bekend gaan maken. Er druppelen enigszins al wat hints hier en daar online, dus de oplettende volger weet waar ik het over heb.

En wat zijn je plannen voor de rest van dit jaar, Zowel productie- als optredenwijs?

Qua producties wil ik vooral lekker blijven doorgaan, proberen om om de maand iets uit te brengen. Officiële releases, bootlegs, wat al dan niet. Als Dj Thera zijnde wil ik nog niet direct met een albumopvolger of iets dergelijks komen, maar gewoon muziek releasen en over het hele jaar verspreiden.

Dus niet meer zo iets als The New Era Continues?

Nee, dat wel. Maar niet als een fysieke cd, meer als wat kleinere EP’s in vergelijking met een album. Dus niet 16 tracks in één keer, maar 2 tot 5 tracks bijvoorbeeld.

Verder heb ik nog wat samenwerkingen staan, waaronder met nieuwe Theracords artiesten. Zo heb ik samen met Resist bijna een collab af en ben ik begonnen met Invector aan een nieuwe plaat.

Laten we het hebben over je solo nacht. Die ging helaas niet door in verband met het faillissement van The Dome. Hoe kwam dit aan?

Dit was eigenlijk best shocking. De aanloop naar de solo nacht was heel goed, waaronder de kaartverkoop die vlot ging. Het zou dus een drukke avond worden. Bovendien had ik al veel voorbereid. Daarom is het gewoon zonde dat het niet doorgaat. Het is natuurlijk niet zo dat als één clubavond goed voorverkoopt dat een club daarop kan voort bestaan. Daarnaast waren er natuurlijk veel mensen die zich er op hadden verheugd, waaronder een aantal buitenlanders.

Je gaat al gauw kijken naar een andere locatie waar het wel kan, maar voor mij is het geen optie om voor zo’n bijzondere avond haastige beslissingen te maken. Daarom staat het een beetje in de koelkast. Het is niet zo dat ik niet aan het zoeken ben, maar ik wil gewoon dat het een hele goede avond wordt, dat het zo uit gaat pakken hoe ik het voor ogen heb. En om hiervoor een geschikte locatie te vinden, kost gewoon tijd. We hebben het nog niet eens over de datum gehad, wat ook belangrijk is. Dat valt niet mee in het Nederlandse landschap, haha!

Worden er nu nog elementen aan de avond aangepast?

Nee, het basisidee blijft het zelfde. Ik ga een tijdreis door mijn carrière maken met hele lange sets. En verder ga ik het groot aanpakken met verschillende gasten die langskomen bij de avond.

Hoe is deze solo avond eigenlijk tot stand gekomen?

Ik heb het idee al vijf jaar in mijn hoofd, haha! Ik heb altijd al heel divers geproduceerd en hardstyle is gewoon echt mijn genre. Ik hou van alle facetten van hardstyle en het is ideaal om te combineren met elementen uit andere genres. Je hebt de kant die richting de trance op gaat, de early sounds en de kant die richting de hardcore op gaat. Alle kanten en alles wat daar tussen zit, heb ik geproduceerd en uitgebracht. Om dat een keer fatsoenlijk en groot over te brengen naar het publiek, is zo’n avond lang draaien wel het ultieme middel.

Je ziet het vaak in de techno of in de trance, en bij de hardcore ook vaker. Maar in de hardstyle doet bijna niemand het. Ik vroeg mezelf af wie dat zou kunnen, wie is er zo divers geweest om zo’n avond te doen? Ja, ik. Hahaha! Ik zou dat kunnen én ik wil dat ook graag.

Sommige mensen weten niet wat er gaat gebeuren tijdens deze avond. Wat kunnen ze verwachten?

Veel mensen weten niet dat ik mijn eerste platen heb uitgebracht in 2000, een lange tijd geleden inmiddels. Daarna heb ik tot ongeveer 2005/2006 platen onder de naam Brennan & Heart uitgebracht, waaronder bij Fusion en Scantraxx. Brennan Heart kennen veel mensen wel, maar niet iedereen weet dat het vroeger een duo was. Brennan is dus verder gegaan als Brennan Heart en Heart ben ik. Hussel je de letters door elkaar, dan krijg je Thera. Dit zal het eerste gedeelte worden, vanaf het begin tot aan de periode van 2005/2006.

Bron: Partyflock

Hierna ga ik over naar de beginperiode van Theracords wat daar heel mooi op aansluit, want dat is ook een beetje de early sound. Zo ga ik steeds verder door en bouw ik het op naar het raw gedeelte. Aangezien ik in de jaren 90 een fervent hardcore liefhebber was, leek het me ook tof om af te sluiten met hardcore. Zo krijg je alles in één en komt alles van mijn muzikale carrière voorbij. En natuurlijk komen er wat special guests langs.

Laten we het hebben over Theracords, want er zijn een aantal ingrijpende veranderingen geweest het afgelopen jaar, met name de artiesten. Hoe heb jij als labelbaas hier tegen aan gekeken?

Ik vergelijk het met de voetbalwereld. Als een contract van een speler afloopt, wordt die speler een stuk interessanter voor een andere club. De speler heeft het voor het kiezen met wat ze willen. Bij ons in 2016 liepen er behoorlijk wat contracten af. Dan gaan artiesten natuurlijk kijken ‘Wat is het beste voor mijn carrière?’ en ‘Hoe zie ik mijn eigen toekomst?’. Niet iedereen is bij ons gebleven en dat is iets wat natuurlijk heel heftig is. Vooral als je had gehoopt of verwacht dat ze zouden blijven, want ik was zelf nog niet klaar met sommige artiesten. Dat is dan heel erg lastig, maar daar moet je mee dealen. Als een artiest liever niet verder wil tekenen, dan is dat zo.

Dit is natuurlijk een gedeelte wat veel mensen niet echt meekrijgen, want mensen zien bijna alleen maar de releases en de boekingen en verder niet. Maar er speelt nog een gigantisch grote wereld achter waar ook nog veel zaken gebeuren. Het is de wat hardere en heftige kant van de muziekbranche wat er nou eenmaal bij hoort. Hoe je het ook wendt of keert, je moet er mee om kunnen gaan.

Ik ben altijd positief ingesteld. De artiesten die zijn weggegaan zijn in de meeste gevallen ook bij ons begonnen. In de periode dat ze bij ons zaten, zijn ze gegroeid tot een bepaalde status en daar hebben wij aan bijgedragen, dat is het mooie er van. En nu kunnen we andere jongens de kans geven om zo’n zelfde groei door te maken en daaraan te werken. Ik zie dat als een mooie uitdaging.

Dat heeft natuurlijk ook gegolden voor namen als Delete en Deetox

Ja, zeker. Delete is dan begonnen bij Spoontech, maar wel bij ons doorgegroeid. Deetox is weldegelijk bij ons begonnen en ik ben ook megatrots op wat zij nu bereikt. Ik gun haar echt alles, want ik weet dat ze daar ook snoeihard voor werkt. Als vrouw is het in deze wereld behoorlijk zwaar, want er zijn altijd dezelfde vooroordelen. Maar ze werkt er gewoon hartstikke hard voor. Het is ook de juiste keuze geweest voor haar, want als je kijkt waar ze nu staat is dat ongelooflijk. Ik mag trots zijn dat ik daar een steentje aan heb bijgedragen. Er is verder ook totaal geen wrok vanuit mijn kant dat ze is weggegaan.

Dat geldt eigenlijk ook voor de andere artiesten. We hebben met iedereen goed om de tafel gezeten. Natuurlijk, het moment dat je hoort dat iemand weggaat, is heel pijnlijk, want ik heb ook een persoonlijke band met die artiesten. Alleen is het niet zo dat iemand 100% voor iets anders kiest, voor de artiest zelf is het ook een moeilijke keuze. Je kan het op verschillende manieren bekijken, maar je moet het wel een plaats geven, want veranderen kan niet meer, haha! Misschien hadden we eerder om de tafel kunnen zitten met een aantal artiesten, maar dat is een les die je leert en die neem je mee voor de volgende keer.

Maar voor alle namen die zijn weggegaan, zijn er heel wat nieuwe artiesten en talenten bij gekomen. Wat zoek jij in nieuwe artiesten die bij Theracords komen?

Ik vind dat een nieuwe artiest een bepaalde muzikale potentie moet hebben. Hij of zij moet iets brengen wat ik nog niet eerder heb gehoord of waarvan ik denk ‘dat ontwikkelt zich zo snel, als we daar met ons team mee aan de slag gaan, kunnen we die artiest nog beter op gang helpen’. Maar dat is nog niet eens het belangrijkste. Als ik de muziek interessant vind, nodig ik diegene meteen uit om persoonlijk kennis te maken. De motivatie en de instelling van die artiest vind ik misschien nog wel belangrijker dan het muzikale talent. Iemand kan wel hele vette tracks maken, maar als de klik er niet is, gaat het niet gebeuren. Het totaalpakket moet kloppen. De artiesten onderling moeten ook matchen, want we zijn als Theracords echt een groep.

We hebben laatst vier nieuwe talenten getekend en dat betekent dat we momenteel geen nieuwe namen er bij nemen, omdat we onze tijd willen steken in de artiesten die we nu hebben. Een nieuw iemand er bij kost gewoon te veel tijd.

Als wat voor label zie jij Theracords in het huidige landschap van hardstyle? Hard Newskwam met de vraag over ‘opleidingslabel’, maar daar was jij het niet mee eens.

Klopt, want dan voelt het alsof wij artiesten klaarstomen voor grotere labels en dat artiesten dan simpelweg ‘ok bedankt he, doei!’ kunnen zeggen. En dat vind ik niet fijn. Ik ben er wel trots op dat wij talenten tot een hoger niveau kunnen laten groeien, wat uiteraard mede te danken is aan de talenten zelf. De realiteit is wel dat wij het vaak moeten hebben van de talenten. In dat opzicht is onze opleiding wel heel goed. Wel wil ik graag zien dat er na de opleiding een soort continuïteit aan blijft. Niet dat wij alleen talenten klaarstomen en direct afscheid nemen.

En de populariteit? Vind je Theracords nog een undergroundlabel?

Nee, absoluut niet. Ik weet dat mensen dat graag zeggen over ons, maar als je ziet waar wij als label en artiesten terecht komen, denk ik van ‘hoezo underground?’. Ik ben vanaf december in Los Angeles, Santiago en Sydney geweest. Is hardstyle überhaupt wel underground? Op wereldschaal met alle genres zoals pop, rock, hiphop enzovoort, tuurlijk. Dan wel. Maar kijkend naar hardstyle, vind ik dat we een goede plaats in nemen.

Maar voor hetzelfde geldt dat Theracords een vaste en loyale fanbase heeft.

Misschien komt dat ook wel omdat we zelf dat groepsgevoel hebben en daar ook van houden. Iets waar mensen zich mee kunnen identificeren. We zien onszelf overigens ook als een hardstyle label en niet zo zeer als een raw label. We hebben zelf nooit dat etiket op ons geplakt. Organisaties hebben dat misschien gedaan. We willen gewoon hardstyle maken, daar houden wij van. En hardstyle hoort gewoon met redelijk grove kicks, anders is het geen hardstyle.

Nu raw hardstyle zich nog meer aan het ontwikkelen is, valt het ons op dat wij niet meer het hardste label zijn. Niet dat we dat ambiëren, maar we hebben een periode gehad dat wij één van de hardste labels waren. Nu zijn we weer meer een echt hardstyle label die in de middenmoot hangt, die alle facetten van de hardstyle pakt. En daar horen wij ook.

Denk je dat zulke veranderingen in de hardstyle invloed hebben op het beeld en imago van Theracords?

Zeker, het heeft altijd invloed. Er zijn heel wat mensen die fan zijn geworden van Theracords door artiesten die nu niet meer bij Theracords zitten. Het is meer dan logisch dat het invloed heeft. Wat wij nu kunnen doen, is met vette muziek blijven komen en laten zien dat we nog steeds springlevend zijn. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Dat de muziek weer een belangrijke plek moet innemen. Ik kan me storen aan dingen op social media die niks met muziek te maken hebben en dat mensen daar heel erg op ingaan, zodat ze op die manier populairder worden. Dan denk ik ‘Hallo? Muziek bestaat ook nog’.

Wij van Theracords houden net zo veel van deze muziek als de fans zelf en dat is ook onze insteek. Daarom ook de slogan, die nog steeds 100% klopt. Daarin onderscheiden wij ons. Ik hoop dat het grote deel van het publiek dat ook belangrijk gaat vinden, want dat gevoel mis ik een beetje in de Nederlandse scene. Als ik draai in het buitenland, merk ik hoeveel het leeft en wat voor lifestyle het is bij die mensen. In Nederland komt het vaak voor dat mensen naar een feestje gaan, omdat het kan. Wie er dan draait, zien ze dan wel.

Zijn Nederlanders verwend?

Zeker weten, we hebben misschien bijna honderd feesten per week. Het is gewoon overspoeld, dus is het logisch dat de interesse daalt.

Hoe blijf je dan uniek met bijna honderd feesten per week?

Ik denk nog steeds als je gaat forceren om uniek te zijn, dat je het zo erg gaat opblazen dat het juist niet uniek is. Wij blijven uniek, omdat we doen zoals we het altijd al hebben gedaan. Wij willen de mensen verenigen, wij houden van deze muziek en wat de rest denkt, maakt niet uit. Een goed voorbeeld is hoe de media aandacht geeft aan Lowlands of Pinkpop, terwijl daar evenveel mensen op af komen als Decibel of Defqon. Bij een feest als Decibel gaat het over het aantal mensen die is opgepakt, terwijl elke artiest die op Pink Pop staat een recensie in de krant krijgt.

Wat gaat er gebeuren met Theracords in de nabije toekomst?

De oplettende lezer of volger heeft misschien gezien dat wij met een nieuwe act komen: Theracords The Opposition. Hier zijn wij hard mee bezig en de eerste bekendmakingen komen binnenkort, wat het precies inhoudt, wie het zijn en waar het voor staat, inclusief een trailer. De act zal altijd bestaan uit drie Theracords artiesten, dus full-on Theracords zoals mensen misschien wel van ons gewend zijn. We willen dat united gevoel brengen.

Dan is er nog een ander Theracords concept, genaamd Theracords Classics Collective (TCC). Hoe gaat het daarmee?

Heel goed! Het is heerlijk om daar de aandacht van te zien, hoe blij mensen zijn met de muziek die we daarmee uitbrengen. Het idee is ontstaan vanuit een brainstorm sessie tussen Geck-o en mij. We werden vaker geboekt voor een Theracords classics set, dus leek het ons leuk om weer eens een track te maken met die sound. De reacties daarop waren zo leuk dat we dachten om daarvoor een platform te creëren, zodat we er meer mee konden doen. En dat ontwikkelt zich goed door. We hebben in april een Theracords Classics avond in Belfast, de eerste TCC boeking is binnen bij Intents Festival. Dat is hartstikke leuk om te zien dat het zo leeft. Bovendien is het een leuke afwisseling in de studio. Een classic sound met de technologie die nu beschikbaar is.

Hoe ver gaan jullie met die classic sound?

Uiteraard is het belangrijk dat het een classic feel heeft, al hebben we in de beginperiode van Theracords heel wat diverse tracks gemaakt. Hardstyle in combinatie met techno, psy-trance, hardcore, we zijn alle kanten opgevlogen. Dat zal met TCC ook gebeuren, net zoals de tweede plaat van TCC eigenlijk stevige hardtrance was.

Hoe zie jij de toekomst in van TCC?

Ik heb zoiets van, we zien wel. Ik hoef niet per se elke maand ergens te staan of een track uit te brengen. Ik heb geen zin om zo iets uit te melken. Dat is ook typisch Nederlands. Als iets werkt, wordt het gelijk 6 keer per jaar gedaan. En dat hoeft niet van mij.

Tekst Tieme de Jonge
Beeld Theracords

Genre: