Mesto: "Nooit verwacht dat het zo'n impact zou hebben" | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Mesto: "Nooit verwacht dat het zo'n impact zou hebben"

Mesto: "Nooit verwacht dat het zo'n impact zou hebben"

Vorig jaar ontstond er een regelrechte hype toen Martin Garrix een track afspeelde op de mainstage van Ultra. Nu, bijna één jaar later, werd eindelijk onthuld dat Mesto en Justin Mylo samen met Garrix het meesterbrein zijn achter de track Bouncybob. DJ Mag NL knoopte het gesprek aan met één van de toptalenten van dit moment, oftewel beter bekend als de zestienjarige Melle Stomp die schuil gaat onder zijn dj-alias Mesto.
 

Hoogstwaarschijnlijk is jouw leven in korte tijd ontploft. Hoe ervaar je momenteel het turbulente leven?
“Het is heel gek, het is iets waar ik nu 2 jaar naartoe werk en wat nu echt vorm begint te krijgen. Op het ene moment zit je nog alleen in je slaapkamer muziek te maken en op het andere moment maak je een track met misschien wel de grootste artiest van de wereld.”

Op welke manier is de liefde voor muziek ontstaan?
“Om héél ver terug te gaan: Ik ben begonnen met viool spelen toen ik 6 was. Dit heb ik uiteindelijk maar een jaar gedaan en vervolgens ben overgestapt op het tegenovergestelde: drummen. Hierin kon ik mij beter vinden en heb dit 4 jaar gedaan. Ik ben uiteindelijk gestopt, omdat ik het veel leuker vond om allerlei dingen te doen: Uiteindelijk downloadde ik een muziekprogramma genaamd FL Studio en ben ik gaan experimenteren.”

Hoe ben je uiteindelijk in de elektronische muziekwereld gerold?
“Dat is wel een grappig verhaal: Ik zocht een manier om ergens te gaan draaien en ben toen kaartjes gaan verkopen voor een feest in Amsterdam om zo in contact te komen met de organisator. Ik heb toen laten vallen dat ik ook draaide en dat het mij leuk zou lijken om ook een keer op dat feest te draaien. Gek genoeg hebben ze me toen geboekt en sindsdien gaat alles in een stijgende lijn!”

Uit welke artiesten trek je de meeste inspiratie?
“Ik probeer altijd zo origineel mogelijk te zijn, maar als ik iemand moest kiezen was het Oliver Heldens of Fox Stevenson. Toen Oliver Heldens met Gecko kwam veranderde de hele muziekindustrie. Het lijkt me erg leuk om een keer met hem samen te werken. Fox Stevenson heeft een heel eigen geluid naar mijn mening, hele mooie akkoorden en eigen manier van tracks maken.”

Drie weken geleden is bekend gemaakt dat jij samen met Justin Mylo en Martin Garrix het brein bent achter Bouncybob. Hoe heb je deze samenwerking zo lang geheim kunnen houden?
“Het was niet makkelijk. Vooral omdat het bijna een jaar (!) heeft geduurd totdat Bouncybob gereleased werd sinds die voor het eerst op Ultra werd gedraaid door Martin Garrix. Er werd in het begin veel gedacht dat Oliver Heldens of Curbi één van de collaborators was, maar er gingen ook een paar geruchten rond dat ik het zou kunnen zijn.”

Welk gevoel was overheersend toen je het eindelijk naar buiten mocht brengen?
“Het was super leuk om alle positieve reacties te zien. Het was zo'n vet gevoel dat je na zo'n lange tijd eindelijk de track uitbrengt.”

Had je verwacht dat Bouncybob zo’n enorme impact zou hebben op de menigte?
“In het begin (toen de plaat nog helemaal nergens was gedraaid) had ik nooit verwacht dat het uiteindelijk zo'n impact zou hebben. Ik vond het wel vet en vernieuwend, maar ik had niet zien aankomen dat het bijna als een nieuw genre zou worden ontvangen. Vanaf dat Bouncybob op Ultra Music Festival is gedraaid is het helemaal ontploft en dat is super leuk om te zien!”

Kan je uitleggen hoe je in contact bent gekomen met Justin Mylo? En natuurlijk met Martin Garrix?
“Met Emilio (Justin Mylo) ben ik eigenlijk in contact gekomen doordat we bij hetzelfde management zitten. We maken vaak samen muziek en geven ook feedback op elkaar. Dit is erg fijn omdat we een beetje in hetzelfde straatje zitten!

Het is wel een grappig verhaal hoe ik Martijn (Martin Garrix) heb leren kennen. Vroeger (ongeveer 7 jaar geleden) speelde hij nog gitaar en zat hij met mijn zus in een bandje. Hierdoor kende ik hem al een beetje. Een jaar geleden was hij in een club waar ik draaide in Amstelveen en zei hij dat hij mijn muziek heel vet vond. Na die avond zijn we in contact gebleven!”

De huidige ontwikkeling van future house en (UK) bass house in de dancescene is gigantisch. Artiesten zoals Tchami, Oliver Heldens, Don Diablo, Curbi, Jauz en Moksi leggen de basis voor een succesvol nieuw genre. In hoeverre denk jij dat jouw muziek een toevoeging kan zijn voor dit genre en wat maakt jouw stijl onderscheidend dan die van anderen?
“Ik denk dat Bouncybob wel een invloed heeft gehad op de danceindustrie, omdat het iets anders is dan alles wat tot nu toe is uitgebracht. Het doel was om een soort kruising te maken tussen onze stijlen en ik vind dat dit erg goed is uitgepakt.”

Wat maakt dit genre in vergelijking tot andere genres bijzonder voor jou?
“Het is een genre waar ik ook erg graag naar luister, dus ik vind het ook super leuk om te maken. Daardoor is het ook gemakkelijker om er aan te werken, omdat ik er zelf heel veel plezier in heb. Ik maak niet alleen maar Future House, maar experimenteer ook met een heleboel andere stijlen. Het is leuk om altijd nieuwe dingen te proberen!”

Voordat Bouncybob gereleased werd had je al een eerdere hit met Tetris. Een track die bij een aantal grote artiesten al werd meegenomen in mixtapes en radioshows, en die bovendien een mashup is van het origineel van Nicky Minaj, Drake en Lil Wayne – Truffle Butter. Toch merk je nauwelijks dat het een remake is van deze track. Hoe ben je op het idee gekomen om deze original track te gebruiken voor je mashup?
“Ik had de opzet zo goed als klaar liggen. Ik had een intro, build-up en drop. Vervolgens zocht ik iets wat hier goed bij zou passen: iets pakkends, iets dat in je hoofd blijft zitten. Ik vond Truffle Butter en het leek me vet om zo'n plaat in een heel ander jasje te stoppen. Ik heb uiteindelijk maar een heel klein stukje gebruikt maar ben blij met het resultaat. Bovendien zit ik eraan te denken om er nog een original mix van te maken!”

Welke dromen ga je najagen in de toekomst?
“Ik hoop overal over de wereld te mogen draaien en een heel groot bereik voor mijn muziek te krijgen. Verder een hoop solo platen en samenwerkingen uitbrengen. Dit is waar ik naartoe werk en verder ben ik gewoon zelf benieuwd wat de toekomst mij gaat brengen!”

Tekst:
Melvin van der Waal

Beeld:
Mesto
Martin Garrix

Soundcloud:
Mesto

Genre: