DJ DNS – Dit is de kunst van het échte dj’en | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

DJ DNS – Dit is de kunst van het échte dj’en

DJ DNS – Dit is de kunst van het échte dj’en

Handjes in de lucht, pre-recorded sets en slechte dj-skills zijn fenomenen die helaas de laatste jaren steeds meer voorkomen. De kunst van het echte dj’en wordt door een grote groep niet meer beoefend.
 

Dennis Bruyn (40), beter bekend als DJ DNS, staat bekend om zijn waanzinnige dj-skills. Turntablisme to the max! Toen hij dertien jaar was zag hij via een oude buurjongen een DMC-band. Dat is de Disco Mix Club, waar uiteindelijk de scratchkampioenschappen uit ontstonden. Hij vond dit ontzettend tof en kocht al snel wat eigen apparatuur. Na te hebben geoefend kreeg hij de kans in het plaatselijke buurthuis te draaien. En door te kijken naar de oudere jongens werd Dennis zelf langzamerhand ook beter en beter.

In 1997 deed Dennis mee aan een lokale dj-battle die hij won. Die prijs maakte dat hij werd gevraagd om in te vallen bij Turntablized in Paradiso, een offi ciële competitie. Dat bleek iets te hoog gegrepen maar Dennis bleef oefenen. In de jaren die volgden deed hij weer mee en werd twee keer tweede en een keer eerste. DJ DNS was een feit.

Zoek op Youtube naar DJ DNS en het eerste wat je ziet is een lange lijst met de tofste mixjes. Bij elke mix is de camera op zijn handen gericht, zodat je als kijker precies kunt zien welke handeling DJ DNS uitvoert. Dit zijn skills waar menig djproducer wat van kan leren. Erg inspirerend!

Vroeger deed je alles met vinyl. Tegenwoordig doe je het net iets anders. Wat kan je hierover vertellen?
“Ik heb nu een soort mini-homestudio waarin de platenspelers eigenlijk de controllers zijn geworden. Vroeger ging alles inderdaad met vinyl maar nu niet meer, ik gebruik een laptop met Seratosoftware. Het mooie aan deze opstelling is dat je het ouderwetse vinylgevoel nog steeds hebt. En natuurlijk de trucjes maar dan in combinatie met nieuwe technologie. Je hebt bijvoorbeeld acht cue’s en je kunt meerdere loops zetten. Voorheen had je Ben Liebrand met zijn jaarmixen wat allemaal kunstig knip- en plakwerk was. Dat kan nu live. Met deze apparatuur kun je het dj’en heel creatief maken.”

Wat vind jij zo mooi aan het draaien met vinyl of een vergelijkbare set-up?
“Ten eerste ziet het er mooier uit. Zonder platen heb je gewoon een zwart kastje waar muziek uit komt. Op televisiereclames zie je ook altijd vinyl. Daarnaast kun je veel meer doen met vinyl: je kunt een plaat stilleggen, je kunt scratchen, je hebt gewoon veel meer speelruimte. Het werkt voor mij prettiger, maar ik ben er dan ook mee opgegroeid. Daarnaast is het zo dat als je met platenspelers kunt draaien, je overal mee kunt draaien. Dan heb je een goede basis.”

Is dj’en veel makkelijker geworden in de loop der jaren?
“Ja, natuurlijk. Er zijn mensen die bij gebrek aan talent gewoon met een sync-knopje werken. Die kunnen nog net op de eerste tel de knop indrukken waarna gewoon de computer de snelheid van de track berekent.”

Maar wat is een dj volgens jou dan?
“Als je een goede dj bent kun jij alle muziek die er maar is ongeacht de snelheid aan elkaar mixen. Als jij een danceproducer bent en je gooit een paar tracks aan elkaar, mag je dat wat mij betreft geen dj’en noemen. Ze zeggen altijd dat Nederland een geweldig dj-land is, maar dat is niet zo. We zijn een producerland. Daar zijn we overigens heel erg goed in! Er zijn maar weinig artiesten die echt bezig zijn met dj’en; ze leggen plaatjes neer en mixen die dan maar aan elkaar. Dat is jammer, want je kunt heel creatief zijn met dj’en.”

Wat vind je ervan dat iedereen zich maar dj noemt?
“Dat is jammer, maar Lil’ Kleine wordt ook rapper genoemd. Mensen zijn helemaal in de war. Het is zo dat promotors dat horen te zien. Als je kwaliteit wilt bieden, moet je daar naar op zoek gaan. Vroeger was het zo dat, als je een dj wilde zien, je daar een kaartje voor kocht. Het feest zelf interesseerde je niet zo veel. Je ging voor die ene dj. Nu gaan mensen naar een feestje toe en de dj’s komen op de derde plek.”

Welke dj’s vallen achter de decks echt op vanwege hun draaiskills?
“Nou, dan kom je meer in mijn scene terecht. De Hardwells van deze wereld kunnen prima een plaatje recht krijgen, maar het is wel wat makkelijker. Als we kijken naar de grote podia vind ik A-Trak ontzettend goed. Hij won op zijn vijftiende de DMC. Hij gebruikt heel veel trucs van vroeger in wat hij nu doet eb brengt live ook echt wat extra’s.”

Wat zou jouw advies zijn aan opkomende dj’s?
“Wat ik altijd zeg is dat je jezelf moet onderscheiden, want iedereen wil groot en bekend zijn. Je moet dus iets anders brengen dan je voorgangers hebben gedaan.”

Tekst Sven Wanders 

Genre: