Zijn Artworks sierden Thunderdome VII tot en met XXII! | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Zijn Artworks sierden Thunderdome VII tot en met XXII!

Zijn Artworks sierden Thunderdome VII tot en met XXII!

“Ik had die Chuckie!” “Die slang was vet” en “De spin was mijn eerste.” Menig lezer zal zich hier in kunnen herkennen. Victor Feenstra’s artworks sierden Thunderdome VII tot en met XXIII en zetten Nederlands bekendste hardcoreconcept ook visueel op de kaart. Hoog tijd voor een nadere kennismaking.
 

Dit artikel komt uit DJ Mag NL editie #23, releasedatum 22 maart 2016. 

Kan je iets vertellen over je begintijd bij ID&T en het werken aan de Thunderdome-cd’s?
Victor: “Mijn eerste klus voor ID&T was dacht ik een hoes voor Simstim, twee stoere gasten in graffiti-stijl. Maar het kan ook het artwork voor de Holographic 12” geweest zijn. Koningen in een desolate woestijn. De daar gebruikte thematiek werd gevoed door mijn liefde voor seventies fantasy art. Dat was heel ander werk dan dat ik voor Thunderdome maakte, maar je kan zeggen dat Horror de donkere kant van de fantasy is. Als ik er nu aan terugdenk is Thunderdome IV waarschijnlijk de onbewuste blauwdruk voor de gehele serie geweest. Die komt het meest in de buurt van het werk dat ik maakte. Een sterk en krachtig beeld met weinig franje. De priemende ogen zijn altijd een essentieel onderdeel van de covers gebleven, die kijken je recht vanuit de schappen aan.

Toen ik bij ID&T terecht kwam, was het echt een cowboytijd. Dance was relatief nieuw, er waren nog niet zoveel regels en er was geen look of norm. Dat betekende dat er heel veel mogelijk was. Op kantoor bij ID&T dreunde de beat de hele dag door, zelf draai ik graag wat relaxtere muziek als ik aan het werk ben. Voor mij komt dance pas tot zijn recht op een feest, in een hal groots. Dan heeft het impact.
Na Thunderdome XXIII, dat was rond 2000, werden de hoezen minimalistisch. Techno kwam op en al het design moest strak. Ook ID&T heeft toen besloten om een andere richting in te slaan.”

Je was aanwezig op Thunderdome Die Hard Day onlangs in de Melkweg in Amsterdam, hoe heb je dat ervaren?
Victor: “Thunderdome Die Hard Day was voor mij de eerste keer in vijftien jaar dat ik een dance-gerelateerd event bezocht. Ik heb er erg van genoten. Ik denk dat het mooie van zo’n hardcore day is dat de meest dedicated liefhebbers van over de hele wereld zich daar verzamelen. Dat brengt een ontzettend goede sfeer met zich mee. Soms word ik herkend, mensen komen dan naar me toe voor een handtekening of een foto. Normaal ben Ik niet zo van de spotlight, maar zoals het nu ging was dat heel ontspannen. Een van de grappige momenten was toen een bezoeker me vol verwondering vroeg hoe laat het pianoconcert begon. Ik spring toch een beetje tussen het gabberpubliek uit met mijn lange haar. Toen Rob Gee me vervolgens omhelsde was de verbazing alleen maar groter. Er zijn tijdens Die Hard Day vier unieke werken van mijn hand geveild. Die hebben gezamenlijk zo’n 2500 euro opgebracht. Het is heel gaaf dat het zo leeft, dat mensen zo veel voor Thunderdome over hebben.”

Wat kunnen we van Victor Feenstra verwachten de komende tijd?
Victor: “Ik ben met een boek bezig, een verzameling van het werk dat ik door de jaren heen voor Thunderdome gemaakt heb. Dan moet je denken aan de originele covers, schetsen en onuitgebracht werk. Het is nog in een vroeg stadium, maar als alles volgens plan gaat dan ligt er straks een uniek naslagwerk voor de liefhebbers. Ik ben trouwens nieuwsgierig naar wat zij zouden willen zien, dus laat van jullie horen op de Victor Feenstra Facebookpagina.”

Tekst & Beeld: Boris Postma