Van der Laan over ADE: “Dat mensen lol hebben in je stad doet me iets” | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Van der Laan over ADE: “Dat mensen lol hebben in je stad doet me iets”

Van der Laan over ADE: “Dat mensen lol hebben in je stad doet me iets”

Het nieuws van het overlijden van Eberhard van der Laan komt hard aan in Nederland. Van der Laan werd 62 jaar oud.

Dit interview komt uit DJ Mag NL editie #35, releasedatum 26 september.

Eberhard van der Laan verzond op 18 september een brief naar alle Amsterdammers waarin stond dat hij zijn taken als burgemeester neerlegde in verband met zijn ziekte. In de weken voorafgaand aan ADE had DJ Mag NL de eer om Eberhard van der Laan (toenmalig burgemeester van Amsterdam) te mogen interviewen. In het kader van het Amsterdam Dance Event interviewde DJ Mag NL de voormalig burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan.

Amsterdam is tijdens ADE hét centrum van de dance. Maar ook de rest van het jaar is het een van de dancehoofdsteden van de wereld. Hebt u zelf wat met dance?
“Dance heb ik vooral leren kennen als burgemeester, doordat ik te maken kreeg met ADE, festivals en openingstijden van clubs. Het is niet iets wat ik zelf thuis op zet, maar als ik zie hoeveel mensen in Amsterdam daar plezier van hebben vind ik dat mooi. Ik vind het te gek welk niveau onze scene in 25 jaar heeft weten te bereiken. Daar heeft Amsterdam veel baat bij gehad. Ik laat me graag op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.”

Luistert u zelf wel eens een danceplaatje?
“Nou, ik luister weinig dancemuziek of het moet ergens opstaan waar ik ben. Toen ik in club Trouw het startsein mocht geven voor hun 24-uursvergunning vroegen ze me het eerste nummer van de avond te kiezen. Op aanraden van mijn zoon heb ik Brotherman van Detroit Swindle uitgezocht. Dat vind ik goed. Maar ik ben meer van Arcade Fire bijvoorbeeld, vroeger ook David Bowie.”

Hoe is het om burgemeester te zijn van een van de meest spraakmakende steden in de dancewereld?
“Ik zie hoeveel mensen plezier hebben van dancemuziek. Het klinkt banaal maar dat mensen lol hebben in je stad doet me iets. Dance zorgt daar voor. Daarnaast: ik mag veel inspirerende mensen uit de dancescene ontmoeten. Denk aan general manager van ADE Richard Zijlma, aan wie ik nog een gemeentelijke onderscheiding heb mogen uitreiken. Heel bescheiden maar o zo belangrijk voor Amsterdam. Iemand als Duncan Stutterheim is ook een geweldig inspirerende ondernemer. Of iemand als dj en schrijver Joost van Bellen. DJ Isis, voormalig nachtburgemeester, noem maar op.”

Wat heeft dance voor Amsterdam betekend, denkt u?
“In de afgelopen jaren heb ik van veel experts daarover geleerd. Dance is niet alleen economisch gigantisch belangrijk, de goede feesten leveren onze stad veel goodwill op internationaal. En het belangrijkste: het plezier dat danceliefhebbers in onze stad hebben ervaren. Als ik voor een opening op een festival ben en ik zie die dansende menigte dan doet me dat meer dan eurotekens ooit kunnen losmaken.”

Wat maakt volgens u Amsterdam op dancegebied mooier dan bijvoorbeeld Miami, Berlijn of Londen?
“Ik durf geen vergelijking te trekken met dancescenes in andere steden. Ik ben zoals gezegd geen echte deskundige. Dit kun je beter aan kenners vragen.”


Van der Laan zonder zijn ambtsketting.

Zijn er dingen uit de dancescene die u men wellicht in het dagelijks leven ook zou kunnen gebruiken?
“Dat vind ik moeilijk, daar ken ik de scene misschien niet goed genoeg voor. Wat me wel opvalt is het bijna onstuitbare geloof in het eigen ondernemerschap. Het is natuurlijk niet voor niets dat in 25 jaar de dancescene tot zo’n sieraad van Amsterdam en Nederland is uitgegroeid. En van zelfvertrouwen kun je nooit genoeg hebben, waar je ook woont of werkt. Daar kan iedereen inspiratie uit putten.”

Wat heeft dancemuziek volgens u betekend in de ontwikkeling van Amsterdam de afgelopen 25 jaar?
“Voor onze internationale uitstraling is dancemuziek natuurlijk ontzettend belangrijk geweest. Ik denk dat de stad als geheel ook zelfvertrouwen ontleent aan wat is bereikt. Dance is vanuit het niets uitgegroeid tot een geweldig exportproduct. De ontwikkeling daarvan heeft zich deels in Amsterdam afgespeeld. Dat is iets om heel trots op te zijn.”

Hoe trots bent u als burgemeester dat er tijdens Amsterdam Dance Event duizenden mensen naar uw stad reizen?
“Ook dat is geweldig natuurlijk. Veel steden zullen er jaloers op zijn. Maar het zal je niet ontgaan zijn dat vele Amsterdammers zich zorgen maken over het aantal toeristen dat naar onze stad komt. De populariteit van ADE vraagt dus ook om aandacht voor de gevolgen van die massale aanwezigheid van mensen. We zijn scherp op de leefbaarheid voor bewoners in Amsterdam.”

Er is een aantal nieuwe regels tijdens de volgende ADE. Waarom waren deze aanscherpingen nodig?
“De nadere regels dance-events voor horeca zijn eigenlijk al in 2016 vastgesteld. In juli van dit jaar zijn die regels enigszins aangepast, maar dit betreft meer een verduidelijking dan een aanscherping. Deze regels gelden overigens niet alleen tijdens het ADE maar altijd als de horeca dance programmeert.

“De gezondheidsrisico’s die verbonden zijn aan het gebruik van uitgaansdrugs op dancefeesten wil ik zo veel mogelijk beperken. Daarnaast wordt de Opiumwet gehandhaafd en blijf ik streven naar drugsvrije feesten. Dit betekent dat er goed op drugs en wapens moet worden gecontroleerd aan de deur, dat alle aangetroffen drugs moet worden afgenomen en dat bij een handelshoeveelheid de betrokkene wordt overgedragen aan de politie. Maar daarnaast verwacht ik ook van een ondernemer dat hij er rekening mee houdt dat het toch mis kan gaan en dat hij bijvoorbeeld personeel heeft opgeleid om eerste hulp te kunnen bieden bij drank- en drugsincidenten, de EHBD.

“Wat overigens wel nieuw is, is dat ik een aantal voorwaarden heb gesteld aan ADE-deelnemers die in aanmerking willen komen voor de extra sluitingstijdenontheffing tijdens het ADE, je mag dan eenmalig langer open. Zij moeten verplicht naar een informatiebijeenkomst komen die wordt georganiseerd door ADE, Jellinek en de gemeente, waar zij onder meer een toelichting krijgen op de geldende regels en de basisprincipes van EHBD. Deze extra voorwaarde heeft ermee te maken dat steeds meer locaties mee willen doen met het ADE en het is belangrijk dat zij goed zijn voorbereid.”

Het drugsbeleid tijdens ADE komt vaak in het nieuws, hoe kijkt u hier tegenaan?
“Het is jammer dat het ADE zo vaak alleen met drugs wordt geassocieerd. Vaak wordt gesproken over het ‘ADE-drugsbeleid’ maar er is dus niet zoiets specifieks als ADE-drugsbeleid. Het beleid geldt ook buiten het ADE. ADE verdient eigenlijk vooral inhoudelijke media-aandacht want er gebeurt ontzettend veel moois en interessants. Die inhoud stond overigens vorig jaar tijdens het ADE ook echt wel op de voorgrond.”

Waar liggen op dit moment de uitdagingen in de relatie tussen de gemeente Amsterdam en de dance- en festivalscene?
“Dat de grote bloei van de dance- en festivalscene niet ten koste gaat van de rust en gezondheid van de bewoners van Amsterdam en de bezoekers van de feesten. Daarin heeft de dancescene zelf ook een belangrijke verantwoordelijkheid. Ik hoop dat we gezamenlijk kunnen blijven zoeken naar manieren om dat evenwicht te bewaren.”

Tekst Sarah Strijker-Ottow

Genre: