Op zoek naar de identiteit van subground en qult | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Op zoek naar de identiteit van subground en qult

Op zoek naar de identiteit van subground en qult

In het al zo brede spectrum van de hardere dance stijlen ontstond in 2011 een nieuwe stroming: subground. Een mengelmoes van techno, electrohouse en hardstyle moest voor een nieuwe wind zorgen. De sound werd omarmd door QULT, een concept van Q-dance dat de brug wil slaan tussen edm en de hardere stijlen. En dat lijkt een aardige vlucht te nemen.
 

Vraag aan een willekeurige danceliefhebber wat subground voor een stijl is en je zal niet direct een pasklaar antwoord krijgen. Subground is een beetje de vreemde eend in de bijt, QULT het laboratorium waar de sound continu in ontwikkeling is. Om het genre beter te begrijpen gaat DJ Mag terug naar de basis. Samen met hoofdrolspelers Rik van Dam (Geck-o) en Daan Negenborn (Q-dance) leggen we stukje bij beetje de identiteit van subground bloot. 
Het verhaal gaat terug naar 2011. Activator vindt dat de scene een nieuwe, frisse wind nodig heeft. De Italiaan produceert hardstyle, maar hij begint te experimenteren met een mix van hardstyle, electrohouse en techno met een snelheid tussen de 130 en 135 bpm. Hij noemt die stijl subground. Q-dance pikt die ontwikkeling snel op en de sound wordt door het concept QULT geadopteerd.

“Wij zagen QULT meteen als een laboratorium. Stijlen werden samengevoegd en daar ontstonden weer nieuwe stijlen uit. Aan dat idee is nog steeds niets veranderd”, legt Negenborn uit. Een laboratorium, een proeftuin: in de kookpot van QULT worden telkens nieuwe ingrediënten toegevoegd die de sound laten evolueren.

Prikkelen
Juist die eigenschap maakt het zo moeilijk om subground te definiëren. Van Dam: "Ik ben er iedere dag mee bezig, maar het is moeilijk uit te leggen wat subground precies is. De stijl heeft het diepe van techno, de intensiteit van hardstyle en het dansbare van electrohouse.” Subground is dus wat geheimzinnig en geeft stof tot nadenken. De sound moet luisteraars prikkelen. “Op QULT willen we bezoekers uitdagen, net als de artiesten. Zo zie je ineens Dr. Rude in de line-up staan, die oorspronkelijk uit de jumpscene komt. Maar met zijn nieuwe sound, hard drop, past hij goed in het plaatje van QULT. We willen verrassen. Het kan zijn dat je op een QULT-avond zestig, zeventig procent van de muziek niet kent. Maar dat is niet erg.” Van Dam: “Het spannende en de wil om nieuwe dingen ontdekken hoort echt bij QULT en subground.”

Het feit dat op QULT dj’s veel vrijheid hebben in de stijl die ze draaien, spreekt Van Dam aan. “Ik ben altijd al experimenteler geweest met mijn sound, maar die kon ik nergens kwijt. Op QULT wel. Iedere dj die op QULT draait, geeft zijn eigen invulling aan wat subground is. Daarom is de sound zo divers. Ik zie QULT eigenlijk als een eclectisch concept.” Niet alles dat uit de studio van Van Dam rolt, valt onder de noemer subground. Nu is dat ook niet erg omdat QULT meer is dan alleen subground. Negenborn: “Dat is wel het belangrijkste onderdeel, maar we brengen meer dan alleen dat.

Ook techno, electro en hardstyle hebben bijvoorbeeld invloed op het concept.” Al die invloeden bij elkaar maken het niet makkelijker de sound te definiëren. Zowel Van Dam als Negenborn spreekt ook meer over een gevoel. “Wat op QULT ontstaat is lastig uit te leggen. Dat is een gevoel en dat wordt geuit op de dansvloer”, aldus Negenborn. Van Dam: “Als ik draai, gaat dat puur op gevoel. Muziek moet wat met mij doen, de elementen moeten kloppen. Als een melodie bij mij binnenkomt, weet ik dat het goed zit. Zelf maak ik tracks waarvan ik vind dat ze nog ontbreken in mijn set. In de studio ben ik dus heel bewust bezig met hoe ik mijn set draai. Ik voel me ook echt een dj, leef echt naar een set toe.De drang om iedere keer iets nieuws neer te zetten zorgt er daarom ook voor dat QULT perfect bij mij past.”

Volwassen 
Na de introductie van QULT en subground waren bezoekers en luisteraars nog zoekende. Mensen uit verschillende stijlen kwamen ineens bij elkaar. Technoliefhebbers stonden op dezelfde dansvloer als hardstylers, mensen uit de housescene schakelden een tandje hoger. Negenborn: “Het publiek op QULT is nieuwsgierig, wil worden verrast. Dat heeft even geduurd en die ontwikkeling is nog steeds bezig, maar inmiddels is de stroming wel volwassen geworden.” QULT werd steeds meer een begrip en, niet onbelang rijk, QULT ontpopte zich tot een multi inzetbaar concept op verschillende festivals. Op Defqon.1 festival vorig jaar was QULT twee dagen lang goed bezocht en bewees de area een welkom ‘zachter uitstapje’ te zijn tussen het geweld van de hardere stijlen. Op Mysteryland was QULT weer een van de hardere stages. “En hier stond het vorig jaar ramvol”, aldus Negenborn. Maar ook in het buitenland wordt het concept en de bijbehorende sound opgepakt. Q-dance bracht QULT naar Australië middels een area op Defqon.1 en dit jaar staan nog meer buitenlandse reisjes op de planning. 

QULT en subground zitten dus in de lift. Tot dusver is Q-dance de enige organisatie die echt doorpakt met de sound. “Het zou interessant zijn als dit in de toekomst meer gaat gebeuren, ook door andere organisaties. Dat is goed voor de scene. Concurrentie leidt tot nieuwe ideeën, mensen komen sneller in aanraking met de stroming en dus ook met dj’s”, vertelt Negenborn. De organisatie is zelf continu actief op zoek naar nieuw talent. “Dat is zo belangrijk voor de scene.” Van Dam sluit zich bij die woorden aan. “De aanwas is iets minder dan in de grotere scenes, maar we krijgen van onderaf genoeg nieuwe ideeën. Al die talenten geven weer hun eigen invulling aan de sound en op die manier blijft subground zich ontwikkelen.” Dat de stroom van talenten minder groot is dan bijvoorbeeld in de electrohouse, vindt Van Dam niet zo gek. Volgens hem is subground technisch gezien veel moeilijker te produceren. “Subground heeft veel verschillende lagen. De bass is uiteindelijk leidend, dus die moet gewoon kloppen. Dat valt niet altijd mee als je net begint.” Doordat de stroming relatief nieuw is, hebben beginners weinig handvaten. Tik op YouTube in How to make a house kick en je krijgt duizenden tutorials voorgeschoteld. Die openbare informatie is bij subground veel minder voor handen. Van Dam: “Ik moest de stijl ook zelf ontdekken. Maar juist dat maakt het uitdagend.” En laat dat nou perfect passen in het straatje van QULT en subground.

Dit artikel komt uit DJ Mag #16