Underworld maakt Rijksmuseum nóg magischer | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Underworld maakt Rijksmuseum nóg magischer

Underworld maakt Rijksmuseum nóg magischer

Tijdens het Amsterdam Dance Event spat de stad bijna letterlijk uit elkaar van de verschillende feestjes, spannende locaties en grote namen. Vorig jaar werd daar een van de meest bijzondere locaties ooit aan toegevoegd; de fietstunnel die onder het Rijksmuseum.
 

We waren erbij toen Maceo Plex het publiek betoverde en zagen dat het goed was, maar ons hart maakte pas echt een sprong toen bleek dat de locatie dit jaar weer beschikbaar was. Aangevuld met misschien wel de beste dance live-act van Europa, een recept voor gegarandeerd succes. Wij checkten voor de zekerheid of onze verwachtingen waar bleken te zijn.

Geschiedenis
Er zijn een paar namen die de dance gemaakt hebben tot wat het nu is. Daaronder vallen natuurlijk onder anderen Kraftwerk, Juan Atkins, Kevin Saunderson en Frankie Knuckles. Namen die stuk voor stuk op hun manier hebben bijgedragen aan wat er nu tijdens ADE te horen is. Underworld past zonder twijfel in dat rijtje en daarom is het ook zo bijzonder dat de heren acte présence geven op het dancefestival. Vooraf zijn de verwachtingen hoog. Op deze locatie móet je namelijk wel iets bijzonders doen. Vooraf noemt zanger Karl Hyde in het Parool de akoestiek al “verschrikkelijk”. Lukt het de band om de belabberde akoestiek van een fietstunnel de baas te worden?

Naar binnen
De avond is net begonnen als we een komen lopen bij het imposante Rijksmuseum. We kijken omhoog, de gevel knalt met al zijn pracht tegen een donkere hemel. We knijpen ons even in de arm. Mogen we echt weer op deze locatie een dansje wagen? Eenmaal binnen wanen we ons op het fietspad dat Amsterdam Zuid met het centrum verbindt. Hier en daar ligt er nog een verloren entreeticket voor het museum op de grond. Langs de lange zijde staat een lange bar van Heineken en via de grote glazen ramen hebben we zicht op de foyer van het museum.

 

Het begin
We zoeken een plekje vooraan terwijl de Britse BBC radio-dj Tom Ravenscroft het publiek probeert op te warmen. Het blijft bij proberen, want hoewel zijn aparte platenkeuze prima binnen de lijntjes van Underworlds’ stijl past, krijgt hij het publiek niet mee. Gelukkig verschijnen Karl Hyde en Rick Smith om negen uur ‘s avonds op het podium. De eerste tonen van Between Stars klinken en de fietstunnel, die tot dan toe nog vrij rustig en stil was, veranderd in een kolkende schreeuwende massa.

Samensmelting
Een zee van filmende mobiele telefoons zorgt ervoor dat geen seconde van de opening vastgelegd is. Als ze daarna doorschakelen naar Dark Train lijkt de opening compleet. De heren zijn scherp en nog even actueel als twintig jaar geleden. De bijna trance-achtige tonen die over de stem van Karl Hyde heen klinken maken het helemaal af. Dit is Hoge Kunst met hoofdletters, dit is de absolute top van de muziek en dit is de reden dat ze zo goed bij een locatie als het Rijksmuseum passen. Oude kunst en nieuwe kunst sluiten zo moeiteloos bij elkaar aan.

Een groot feest!
Het diverse publiek van oude rockers, jonge hipsters, muziekfreaks en bekende dj’s (we spotten Job Jobse en Joris Voorn tussen het publiek) staat met een brede glimlach te kijken terwijl de ene na de andere knaller de tunnel in wordt geschoten. De meeste enthousiaste reacties zijn er wanneer Rez ingezet wordt. Ook wanneer Karl Hyde een elektrische gitaar pakt en het intro van Cowgirl begint te spelen is het een groot feest.


Het beste van #ADE17
Ondanks een fijne geluidsset blijft de akoestiek een aandachtspunt van de fietstunnel, maar laat dat nooit en te nimmer een reden zijn om geen feest te organiseren op deze prachtige plek. De compagnie van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh (beter bekend als de Nachtwacht) luisterden mee en genoten waarschijnlijk net zoveel als alle bezoekers die een paar meter onder het schilderij dansten.

En als de nacht ontwaakt, staan de eerste groepen Japanners alweer klaar om het museum te bezoeken. Het toont het bijzondere karakter van ADE in een notendop.

Tekst Bas Nelen
Beeld Dennis Bouman

Genre: