Dagje strand op Koningsdag: Oranjebloesem | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Dagje strand op Koningsdag: Oranjebloesem

Dagje strand op Koningsdag: Oranjebloesem

De samenwerking van Next Monday’s Hangover en NGHTDVSN streek voor de tweede keer neer op het idyllisch gelegen strand van Blijburg aan Zee. Als het weer meezit is dit een fantastische locatie met zicht op het IJmeer en nabijgelegen natuurgebieden. Aangevuld met een ijzersterke selectie van artiesten, is dit het recept voor een geslaagde verjaardag van ons aller Koning Willy.
 

Met de voeten in het zand
Nog voor de entree staan we met onze voeten in het zand. Heuvel op, heuvel af, dat worden zure kuitjes. Echter zorgt het wel voor een relaxt strandsfeertje. Als we binnen zijn stoppen we bij de eerste grote tent die we tegen komen. Enigszins gedesoriënteerd denken we bij het ‘op de heuvelrug’ podium aan te zijn gekomen. Echter ontdekken we later dat het ‘onder de vuurtoren’ is waar we staan en dat we luisterde naar Mattheis. Hij draait een steady openingsset, maar het bpm ligt redelijk laag en de zon breekt door dus moeten we wel even naar buiten. We lopen een rondje langs de foodcourt en dan begint de plattegrond tot ons door te dringen. ‘Aan het strand’ en ‘tussen de duinen’ zijn namen die best wel tot de verbeelding spreken.

Bicep spant aan
Aan het strand stoppen we om de set van Bicep te aanschouwen. Het stukje strand staat helemaal vol terwijl de Engelsman de ene rake klap na de andere uitdeelt. Alles valt op zijn plek: het strand, het zonnetje dat af en toe door komt en zijn diverse set die zorgvuldig overgaat van harde kick drums naar zomerse melodieën en terug. Hij staat achter de decks in een dikke trui met een kopje thee, alleen zagen we niet of er ook melk bij ging. Zelf een sappie halen was alleen een tijdrovende klus, de wachttijden bij de bar aan het strand liepen behoorlijk op tijdens de set van Bicep. Gelukkig maakten de platen op de achtergrond dit helemaal goed. Zonder twijfel kunnen we zeggen dat de set van Bicep de meest uitdagende en spannende set van de dag is. Elke keer als er een nieuwe kick drum in kwam of de zon zich liet zien, werd dit bevestigd door vele handen in de lucht en gejubel.



Tussen de duinen
Tegen 16.00 uur gaan we door naar de duinpan waar Âme op het punt staat om live te gaan. Na de dynamische set van Bicep is het wel een flinke overgang naar de minimalistische deephouse van Âme. Hij gebruikt veel vocals en de kick drums zijn onvoorspelbaar maar altijd op maat. Zijn setup is er een om u tegen te zeggen. Hij werkt met onder andere de Roland TR-8, op dit moment het vlaggenschipmodel van de legendarische producent van drumcomputers en synths. Daarnaast staat er een gloednieuwe PLAYDifferently Model 1 mixer die in samenwerking met Richie Hawtin is ontwikkeld. Tot slot draait zijn laptop Ableton Live in combinatie met een Akai Ableton Sampler.



Na een uur is het tijd voor de volgende. Âme werkt nauwkeurig richting de laatste seconden van zijn set, die eindigt met een droge clap en wordt beloond met veel gejuich. Niemand minder dan Kompakt leider Michael Mayer neemt het stokje over. Direct blijkt dat hij er geen gras over laat groeien, hij opent met een diepe kick drum die duidelijk maakt dat er een tandje bij gaat. Harde kickdrums en diepe basslijnen worden de rode draad in zijn set, die het opgewarmde publiek verblijdt.

Live!
Dit jaar is er voor het eerst een speciale live stage met onder andere Jungle by Night en als afsluiter niemand minder dan liveheld KINK. Maar we moeten nog even geduldig zijn voor zij aan de slag gaan, dus lopen we nog langs de tent waar Extrawelt ook live aan het knallen is. Dat het donker is in de tent komt de sfeer ten goede, zodra we binnenkomen wanen we ons in een grimmige club in plaats van met de voetjes in het zand en het zonnetje op de bol. Helaas konden we zijn set niet zo nauwkeurig bekijken als die van Âme, maar we herkenden wel zijn Arturia DrumBrute. Zowel aan het uiterlijk als de eigenzinnige kickdrum van deze machine.

Na Extrawelt nemen Gabriel Ananda en Dominik Eulberg plaats achter de booth. We verwachtten lichte festivalproof techhouse voor in het zonnetje. Echter klapt de eerste plaat er zo hard op, dat deze verwachting snel overboord gaat. De heren blijken ook prima een grimmige tent af te kunnen sluiten. Echter willen we KINK niet missen, dus gaan we snel door richting ‘op de heuvelrug’. Hier zien we nog de laatste minuut van Jungle By Night. De spectaculaire afsluiting zorgt ervoor dat we hen graag nog eens in volle glorie willen aanschouwen.

Na een korte ombouw komt KINK ten tonele. Hij begint zijn set met ijzersterk live werk. Hij komt achter de booth vandaan met een klein apparaatje in zijn hand dat drums genereerd op zijn handbewegingen. Zo weet hij het publiek op te zwepen en vervolgens pakt hij een draadloos keyboardje om akkoorden op te spelen. Niet veel later heeft hij een track gefabriceerd en komt zijn vrouw Rachel Row on stage om hem met vocalen te versterken. Het eerste uur van zijn set zit vol met vocalen en lichte dansbare beats.

Voor het tweede uur bereikt hij een omslagpunt en schiet het bpm omhoog. Diepe kicks en melodische basslijnen lijken op te bouwen naar zijn plaat Cloud Generator. Echter komt die er helaas niet aan te pas, het is tenslotte een liveset. Regelmatig pakt hij zijn keyboard erbij en speelt hij nieuwe akkoorden boven zijn hoofd. Het tweede uur vervolgt hij beter in de spanningsboog van menig bezoeker dan in het eerste. Desondanks was hij een zeer waardige afsluiter van de livestage. Na zijn laatste plaat neemt KINK rustig de tijd om alle fans vooraan een handje te schudden of een foto te maken. Naast een geweldige artiest is hij ook nog een sympathieke vent.



Organisatie
Organisatorisch zat Oranjebloesem goed in elkaar. Wachten bij de entree en toiletten was minimaal. Daarnaast leent Blijburg zich zeer goed voor een festival, door alle heuvels en de indeling was het geluid van de diverse podia ideaal op elkaar afgestemd. Waar we ook stonden of zaten, geen enkele keer hoorden we verschillende muziek door elkaar. De enige aanmerkingen die wij hebben zijn de capaciteit van de muntenverkoop en bars. Tijdens de piek van de inloop was de wachttijd voor de munten fors. Hetzelfde gold vooral voor de bar aan het strand, tijdens de piek die Bicep verzorgde stond je rustig tien minuten te wachten op je drankjes. Maar dit mocht de pret niet drukken. Het alternatief voor Koningsdag bleek een waardige viering van de verjaardag van onze Koning, echter was zowel de aankleding als het publiek niet uitbundig oranje gekleurd.  Kortom; zowel muzikaal als visueel was het een zeer goed alternatief op rondsjokken door de stad.

Tekst Sidney van Niel
Beeld Facebook Oranjebloesem

Genre: