Paaspop maakt reputatie waar | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Paaspop maakt reputatie waar

Paaspop maakt reputatie waar

Paaspop, velen zien het als dé opening van het festivalseizoen. Voor sommigen van ons, als danceliefhebbers zijnde, ligt dat anders. Immers stond afgelopen weekend ook DGTL op het programma en stonden er vorig weekend ook al festivals op het programma. Dat betekent echter zeker niet dat er voor ons niets geprogrammeerd werd. Integendeel. Onder meer Kris Kross Amsterdam, Sander van Doorn, Joris Voorn en Sigma stonden namelijk op het driedaagse festival dat jaarlijks in het Brabantse Schijndel gehouden wordt.
 

Voor de mensen uit Schijndel zal het niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan. Eerder berichtten we namelijk al dat Paaspop met zo’n 75.000 bezoekers – zo’n 10.000 meer dan afgelopen jaar - een recordeditie beleefde. Daar zorgden vermoedelijk onder meer Anouk, Kensington en Doe Maar voor, maar ook een geweldige reputatie was hier ongetwijfeld debet aan. Paaspop Events, verrassend genoeg organisator van Paaspop, weet namelijk ieder jaar een geweldig festival neer te zetten. En dat was dit jaar niet anders. Het terrein lag er geweldig bij – er was dit jaar zelfs een asfaltweg aangelegd -, we hebben weinig hoeven wachten en bovenal was de aankleding geweldig mooi. Bij het afdalen van de trap zag de bezoeker het onderstaande aangezicht.


Beeld Antoine Moghaddar

Vrijdag: een allerminst rustige eerste dag
Schijndel is gesitueerd tussen s-Hertogenbosch en Eindhoven, op een klein uurtje van Utrecht. Na aankomst verliep het scannen van de tickets snel en stonden we al gauw met tokens in onze zakken te dansen in The Warehouse, een area die gehost werd door Desperados. We zagen (helaas te) kort Daisy’s DJ Team dat het publiek vermaakte alvorens we naar de Roxy gingen. Daar zou Kraantje Pappie een set gaan verzorgen. Het was goed dat we op tijd waren want de tent liep volledig vol, zoals meer tenten dat zouden doen afgelopen weekend. Kraantje deed uiteraard Feesttent maar ook de Blasterjaxx remix van zijn Pompen kwam voorbij. Hierna snelden we ons terug naar The Warehouse waar op dat moment de mannen van Dirtcaps het voor het zeggen hadden. Het publiek reageerde niet echt goed en het was dan ook aan Puinhoop Kollektiv om tent op z’n kop te krijgen. Dit deden zij met een stevige hoeveelheid hardstyle.

Vervolgens kwamen we in een area terecht die luisterde naar de naam Kinderfeestje. In deze relatief kleine area, helaas zonder bar, stond Miss BontBeats achter de CDJ’s. Onder meer zij alsook Naffz en Kerrle zouden ervoor zorgen dat we onze eerste dag Paaspop hier zouden afsluiten.


Beeld Kevin Verkruijssen

Zaterdag: diversiteit ten top
De kleinere area’s waren, zoals ze dat op de meeste festivals zijn, misschien wel de gezelligste. Naast Kinderfeestje waren ook area’s als Café Dolle Mina en Disco Snolly geweldig. Laatstgenoemde zorgde met een hele hoop discobollen, fijne 70’s tunes en leukste hosts voor geweldige momenten. Via deze area’s én een heerlijke Surinaamse maaltijd belandden we in Theatre, waar we Léon van der Zanden en Bas Birker zagen. Die laatste fungeerde als voorprogramma maar was naar onze mening beter dan het hoofdprogramma. Dat het publiek onze mening deelde was te zien aan het feit dat er veel mensen voortijdig de tent verlieten. Desalniettemin een leuke show en mooi gelegenheid om ons eten (zittend) te laten zakken en ons op te laden voor Het Foute Uur.


Beeld Jostijn Ligtvoet

Toen we de Loco Royale (de gekke, foute feestarea) binnenliepen was er een koor met band bezig dat volgens de presentatrice gemiddeld 74 jaar oud was. Aandoenlijk en misschien wel grappig om te zien, maar dramatisch om te horen. De sfeer zat er echter goed in en toen de tent volliep voor Het Foute Uur werd die sfeer niet minder. De eerste track, Captain Jack, werd luidkeels meezongen en dat zou met andere tracks ook gebeuren. Onder meer The Backstreet Boys, Anouk en Paul Elstak passeerden de revue.

Hierna belandden we andermaal in The Warehouse, waar achtereenvolgens  Lucas & Steve en Kris Kross Amsterdam waren aangesteld om de muzikale verantwoordelijkheid op zich te nemen. Dat EDM nog altijd razend populair is werd hier bevestigd aangezien de tent helemaal vol stond. Het was dan ook fijn dat er sanitaire voorzieningen bij de tent waren, daar we achteraf zagen dat niemand de tent nog in mocht van de mannen in oranje (lees: security). Lucas & Steve draaiden uiteraard hun eigen Summer On You maar ook verschillende mash-ups. Kris Kross Amsterdam borduurde hier op voort, maar vanwege de drukte besloten we voortijdig de area te verlaten. Onze keuze viel hierna op de  massale Apollo, waar één van de absolute headliners Doe Maar de bühne zou betreden. De mannen deden voornamelijk bekende platen als 1 Nacht Alleen, Sinds 1 Dag Of 2 en het iconische Nederwiet (mét Joost Belinfante). Hierna besloten we ook af te sluiten in de Apollo, waar Chef’Special het slotakkoord verzorgde.


Beeld Bart Heemskerk

Zondag, een geweldige apotheose
De meest onbeheersbare factor voor een festivalorganisator speelde ‘s zondags een rol voor Paaspop Events en haar publiek. Het weer. Gedurende de dag vielen er namelijk meerdere buien en zagen we het publiek met jassen aan. Aangezien Paaspop zich louter in tenten afspeelde, vormde het geen drama, maar poetste het buiten wel vrolijke gezichten weg. Het was dan ook geweldig om de nieuwe Elrow, gelegen midden op het terrein, binnen te lopen. Hier waren de lachende gezichten namelijk niet te tellen door een geweldige sfeer en dito muziek. Het van oorsprong Spaanse concept wordt gekenmerkt door een jungle-aankleding en toegankelijke house/techno. We zagen onder meer Dominik Eulberg het publiek vermaken alvorens we via andermaal het Kinderfeestje (waar Dansado & De Feestneger de tent volledig af braken met onder meer Leef en een edit van Viben) in de Stardust belandden. In deze area, gehost door We Are Electric, sloten we Paaspop 2017 op een geweldige manier af onder leiding van grootmeester Speedy J.


Beeld Flickfeeder

Een fantastische opening van het festivalseizoen
Paaspop is in alle opzichten een geweldig cross-over festival dat voor een heel brede doelgroep interessant is. Zowel op gebied van faciliteiten als op aankleding als ook programming had de organisatie het goed voor elkaar. Een klein minpuntje zoals de wachtrijen bij area’s zien we dan ook graag door de vingers. Paaspop, we’ll be back!

Tekst Youri Derks