#ADE14 Report: Max Cooper in 4DSound | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

#ADE14 Report: Max Cooper in 4DSound

#ADE14 Report: Max Cooper in 4DSound

In het uitverkochte Amsterdamse Compagnietheater bracht de Ierse dj/producent Max Cooper de manier waarop we naar muziek luisteren naar een ongelooflijk hoog niveau. Hij werd daarbij geholpen door het 4DSoundsystem dat letterlijk een nieuwe dimensie aan zijn soundscapes gaf.
 

Als je, zoals ik, jarenlang naar muziek luistert en veel evenementen hebt bezocht, is het soms moeilijk nog echt onder de indruk te raken. Je hoort geluiden en geluidspatronen die je al duizend maal hebt gehoord, je weet het onderscheid te maken tussen een goede en een slechte uitvoering, en je weet het uitzonderlijke en het alledaagse uit elkaar te houden. Maar zo af en toe kom je muziek tegen die zo goed is dat je het letterlijk in elke vezel van je lijf voelt. Muziek die je telkens weer wilt horen en waar je niet genoeg van kunt krijgen. Die ervaring had ik op de eerste dag van ADE in het Compagnietheater, tijdens de performance in 4DSound van de Ierse dj/producer Max Cooper. Wat hij daar liet horen, heeft zo’n diepe indruk op me gemaakt en is zo anders dan alles wat ik tot nu toe hoorde, dat het de manier waarop ik naar muziek luister totaal op z’n kop heeft gezet.

Door geluid heen lopen
Wat 4DSound is, is moeilijk te omschrijven. De kracht van het systeem is dat het van geluidswaarneming een lichamelijke ervaring maakt: je voelt het geluid om je heen en je loopt er letterlijk dwars doorheen. In plaats van ‘plat’ te luisteren, word je omringd door 15 pilaren en komt het geluid van alle kanten. Dit geeft je het gevoel van een extra dimensie: geluid is nu niet alleen vol of ijl, maar je kunt het bijna lokaliseren en aanraken, en het heeft een duidelijke richting. De manier waarop je geluid tot je neemt, is daardoor nog persoonlijker en unieker geworden, afhankelijk van waar je staat in de ruimte. Max Cooper stond al bekend als een uitstekende producer, maar verdient een groot compliment voor de manier waarop hij woensdagavond de mogelijkheden van het 4DSound System volledig benutte en naar zijn hand zette. Het resultaat: briljante soundscapes.

Verschillende frequenties
Waar hij gelukkig niet op uit was, was effectbejag. Het geluidsconcept dat hij aan een tot tweemaal toe uitverkochte zaal liet horen, draaide niet zozeer om het overweldigen van het publiek, als wel om het met zachte hand meenemen van de luisteraar naar een nieuwe muzikale dimensie, met daarin veel verschillende invloeden. Hij begon met het opbouwen van spanning door middel van oriëntaalse geluiden, waarna hij na een kwartier de overstap maakte naar orkestrale instrumenten. Om me heen zag ik dat niemand goed wist wat hem of haar overkwam, zeker toen de muziek letterlijk over en om ons heen golfde. Cooper maakte daarbij op een heel interessante manier gebruik van verschillende frequenties. Schrille geluiden werden afgezet tegen diepe baslijnen, en zo langzamerhand ging het publiek helemaal op in de performance, wat prachtig was om te zien.

Bijna meditatie
Pas na ruim een half uur presenteerde Cooper geluid waarop je had kunnen dansen in de vorm van een diepe baslijn. Hij had dat al aan het begin kunnen doen, maar dat was toch te gemakkelijk geweest. Door ons eerst te laten wennen aan allerlei melodielijnen, kregen we een veel betere indruk van de kracht van 4DSound en alle mogelijkheden die het systeem biedt. De muziek klonk speels en danste om ons heen in plaats van dat wij erop dansten, een totaal nieuwe ervaring. Veel mensen zaten op de grond met hun ogen dicht, zodat deze performance bijna het karakter van een meditatieve sessie kreeg. Ondertussen bouwde Max Cooper aan een track, die je nog het best als ambient kunt omschrijven. Toen na bijna anderhalf uur de laatste tonen klonken, en Max aankondigde dat het nu echt afgelopen was, schudden vele aanwezigen hun hoofd vol ongeloof over wat ze net hadden meegemaakt.

In het 4DSound System kun je staan of zitten en je kunt er dus ook doorheen lopen. Voor welke houding of positie je ook kiest, het is altijd een persoonlijke en totaal unieke beleving van geluid. Het is een ervaring die je letterlijk overweldigt, zeker als het de eerste keer is. Het systeem, een Nederlandse uitvinding, heeft alle potentie in zich om de manier waarop wij geluid en dus ook muziek waarnemen naar een veel hoger niveau te brengen. Dat heeft ook gevolgen voor de manier waarop muziek in clubs en op festivals wordt gepresenteerd. Door 4DSound System en Max Cooper aan elkaar te koppelen, werd duidelijk hoe briljant zowel het systeem als de artiest zijn. Wie echt geïnteresseerd is in geluidssystemen, kan ik van harte aanraden eens een keer naar 4DSound System te gaan luisteren. Ik was in elk geval erg blij dat ik erbij kon zijn tijdens ADE.

Tekst Ben Rogerson