Interface ADE Music Talks: Noisia – The Evolution of Our Sound | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Interface ADE Music Talks: Noisia – The Evolution of Our Sound

Interface ADE Music Talks: Noisia – The Evolution of Our Sound

De afgelopen 15 a 20 jaar zijn de mannen van Noisia ver gekomen. Van een drietal scholieren die voor de lol naar muziek luisterden naar één van de grootste DnB acts ter wereld. Hoe is deze evolutie muziekwijs gegaan?

In het Compagnietheater zaten we geduldig te wachten op Noisia, die elk moment hun woord kunnen doen. Tot onze verbazing nam alleen Thijs plaats op de bank. Enigszins logisch. Als je act uit drie mensen bestaat kan je op meerdere plekken tegelijk zijn.

In deze Music Talk namen de moderator en Thijs ons mee in een reis terug de tijd in die tot het heden zou duren. Toen ze nummers aan luisteren waren als scholieren hadden ze geen idee dat dit ook muziek was die je live ergens hoorde in een zaal. En waarom nou DnB? “Het is moeilijk uit te leggen over iets wat je leuk vindt”. Misschien een abstract antwoord, maar wij begrijpen Thijs.

Was het moeilijk om te starten met DnB in Nederland? Niet echt, vindt Thijs. In Nederland was DnB niet zo groot, dus werd er niet op je gelet of op je gecontroleerd. Je kon gewoon doen waar je zin in had.

De eerste track die Thijs en de moderator lieten horen was Block Control (VIP). Thijs vertelde er bij dat ze toentertijd een niche wilden hebben, net zoals The Prodigy had in Engeland, want The Prodigy was en is nog steeds een genre op zich.

De tweede track was Strange Owl Expirement uit 2007. Een track zonder build-up, waar de bass en drums gelijk al klinken. Het was weer net iets anders, net zoals andere acts van Noisia. Denk aan Hustle Athletics en andere projecten waar de bpm een stuk lager ligt dan dat we gewend zijn van Noisia. Ze willen meer muziek maken, aangezien ze zo veel van andere muziek houden.

We kregen Machine Gun uit 2010 te horen. Thijs is trots op de intro van deze track, vertelt hij snel. Het is speciaal, omdat het anders is dan de drop van de track. Volgens Thijs zien ze verschillende onderdelen van een track als eigen episodes die later samenvallen.

Vijf jaar verder en we horen Dead Limit, de collab met The Upbeats. Een ijzersterke plaat waar ze toch nog veel moeite mee hadden. Het was namelijk de lead waar ze maar niet op kwamen. Op de dag van EP deadline kwamen ze met die bekende lead. Het duurde drie lange sessies, maar ze wisten uiteindelijk toch een knaller te maken.

We horen nog twee platen, Possesion (met Ivy Lab) en Exavolt (van Outer Edges). Het is te horen dat de platen voller en groter klinken dan oudere platen. De evolutie is te merken. Volgens Thijs komt dat logischerwijs door de skills die ze hebben opgepikt, maar ook door de tech die tegenwoordig beschikbaar is. Je hebt nu zo veel keuze.

Als laatste mocht het publiek kiezen wat Thijs had meegebracht. Een nog niet uitgebrachte remix die Noisia klaar had liggen of een bijzondere samenwerking tussen een orkest en Thijs zijn eigen solo project. De keuze was voor de laatste. Een orkest, koor en elektronische muziek klinken samen door het Compagnietheater. Een mooie afsluiter.

Beeld GUAP