Teknoclash Tech-Corner: FabFilter Pro-R / Reverb VST. | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Teknoclash Tech-Corner: FabFilter Pro-R / Reverb VST.

Teknoclash Tech-Corner: FabFilter Pro-R / Reverb VST.

Welkom terug bij mijn tech-reviews. Mijn naam is Johnny of Teknoclash (wat je makkelijk vindt) en ik ben een electronic music beatport top15 (ghost-) producer en ik beschrijf mezelf als echte nerd als het gaat om muziek producties...
 

Ideeën voor de volgende column? Je vindt Teknoclash via: www.facebook.com/teknoclash 

Deze keer heb ik me verdiept in een gloednieuwe plug-in van FabFilter, wat vanaf dag 1 mijn favoriete plug in is. De Pro-R is een reverb plug-in en de R staat voor - ja, dat weten we allemaal - Reverb. Ik was erg nieuwsgierig toen ik de introductie van deze plug-in zag en ik kon niet wachten om er mee aan de slag te gaan. Op dit moment gebruik ik de volledig werkende 30 dagen demo en ik raad deze ten zeerste aan aan iedereen die dit nu leest, om naar de website te gaan en ‘m even te checken!

Maar laten we er ons ’s in verdiepen. Als je hem opent kan het zijn dat je een beetje in de war bent omdat het bijna niet lijkt op ’n EQ. Je ziet een blauwe curve die voor de decay rate van de reverb is en een gele line die de post EQ is. Het is erg slim om deze EQ direct te integreren in een reverb plug-in. Waarom? normaal gesproken doe ik mijn reverbs via een send channel en moet ik er later een EQ op gooien om van de frequenties af te komen die ik niet in mijn reverb signaal wil hebben. Absoluut iets wat de andere zoals Valhalla of Waves missen. Alleen dit al maakt het voor mij erg handig.

Als je eens kijkt naar de bovenkant zie je zeven ronde knoppen welke we nu van links tot rechts langsgaan. De eerste is voor de helderheid, dus kan je reverb van erg donker en een zware bodem naar een zeer heldere en digitaal klinkende reverb maken. De tweede geeft je controle over het clean maken of detunen als je het in de richting van het chorus label zet. Met de derde afstandsknop kan je de reverb perfect plaatsen van dichtbij in je gezicht of juist verder weg. Dit kan erg handig zijn als het aankomt op keuzes maken bij het mixen. De grote knop in het midden laat je door de verschillende type reverbs gaan. Je kan draaien van links (smalle plate) naar het harde rechts (grote church/cathedral), geeft je goede controle over wat voor reverb je wilt hebben en je kan posities kiezen tussen welke je het beste vindt.

Niet helemaal cathedral maar iets in die richting en iets groter dan hall. Erg handig! De vijfde is niet erg bijzonder om uit te leggen, je kan simpelweg de decay rate instellen van je reverb. De zesde is ook erg handig, het geeft je toegang tot het instellen van het stereo beeld van je reverb, van mono tot vol stereo. Je kan hem draaien zo wijd of strak je wilt. De laatste knop is de mix knop, hiermee controleer je het percentage van de reverb dat je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld: als je hem op een send kanaal gooit ga je zeker voor 100% wet, maar als je het op percussie gooit of samples kan je instellen hoe “wet” je hem wilt hebben. Wat kan ik er in het algemeen over zeggen? De reverb klinkt erg goed, het kan zeker niet op tegen de UAD-Reverbs, maar dat komt door de DSP van de UAD.

De Lexicon224 is nog steeds de best klinkende emulation VST-Reverb die er is maar als je geen UAD-Card hebt is dit simpelweg de beste reverb voor mij. Valhalla krijgt een pak slaag van FabFilter en ik weet niet zeker wat ze zouden kunnen doen om deze bijna perfecte plug-in te evenaren. Het is niet CPU-heavy en heeft veel en geweldige innovatieve features. Ze hebben mooi werk geleverd en voor mij wordt dit de reverb als ik onderweg ben en geen toegang heb tot mijn UAD.

Pros:
Innovatieve EQ integration, erg schone reverb, geen externe hardware nodig, geen cpu intense, erg goed uitziende gui.

Cons:
Duur 169€

Waar testen en kopen?
Ga naar; www.fabfilter.com

Genre: