Skip to main content
Christian Eede
22 April 2024, 09:00

Generatie Z luistert naar meer vinyl, cd's en cassettes dan welke andere leeftijdsgroep dan ook, zo blijkt uit onderzoek

Meer dan de helft van de ondervraagde 18-24-jarigen luistert naar fysieke muziek

Gen Z

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat generatie Z naar meer vinyl, cd's en cassettes luistert dan welke andere leeftijdsgroep dan ook.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Key Production, het grootste vinylverpakkingsbedrijf van Groot-Brittannië, bleek dat 59% van de ondervraagde 18-24-jarigen aangaf naar fysieke muziekreleases te luisteren. Dit was een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 40-45% die werd gerapporteerd door de leeftijdsgroepen 25-34, 35-44, 45-54 en 55-65.

Toen hem werd gevraagd naar het kopen van cd's, stond de groep van 18 tot 24 jaar naast de leeftijdsgroep van 45 tot 54 jaar in de kopgroep, waarbij 34% van de ondervraagden meldde dat ze dit deden.

Een andere belangrijke bevinding uit het onderzoek was dat 18-24-jarigen van alle leeftijdsgroepen het meest bereid waren een kleine premie te betalen voor de aankoop van vinyl-lp's als de platen zouden worden geproduceerd met een bewezen verminderde impact op de planeet. Het cijfer voor die leeftijdscategorie bedroeg 71% van de ondervraagde mensen.

De omzet op de vinylmarkt steeg in 2023 voor het 16e jaar op rij. Tot de best verkochte vinylartiesten van het jaar behoren Taylor Swift, Lana Del Rey en Arctic Monkeys.

Karen Emanuel, CEO van Key Production, zei: “Het is enorm veelbelovend om jongere generaties naar fysieke muziek te zien luisteren. We weten dat vinyl en cd's weer populair zijn, maar het is bemoedigend dat het niet de generaties zijn die ermee zijn opgegroeid! Van de warmere audiokwaliteit tot het prachtige artwork en het in je handen houden van een fysieke plaat: het kopen van fysieke muziekformaten is gewoonweg niet te evenaren en het maakt me blij dat jongere mensen dit ook herkennen en de analoge muziekervaring omarmen.”

Ook onder de oudere leeftijdsgroepen was de bereidheid om meer te betalen voor duurzamere producten aanzienlijk, maar in mindere mate: 54% van de 25-34-jarigen; 45% van de 35-44- en 45-54-jarigen; en 41% van de 55-65-jarigen.

De bevindingen komen vooruit op de Record Store Day van dit weekend, die plaatsvindt op zaterdag 20 april. In februari werd Kate Bush bevestigd als Record Store Day-ambassadeur voor de editie van dit jaar van het jaarlijkse evenement.

Eerder deze maand onthulde de British Phonographic Industry dat 39% van de in 2023 verkochte vinylplaten in eigen beheer werden uitgebracht.