Throwback: Darko Esser over Tripeo – Nargy EP | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Throwback: Darko Esser over Tripeo – Nargy EP

Throwback: Darko Esser over Tripeo – Nargy EP

Darko Esser is één van die dj’s en producers die langzaam maar gestaag werken aan een volwassen catalogus van dj sets en releases. Dat doet hij onder zijn eigen naam en onder de naam Tripeo. We spraken hem over de laatste Tripeo plaat: Nargy EP.
 

Kun je iets vertellen over het gevoel wat je bij deze plaat had tijdens het maken?
“Dat is misschien lastig te zeggen. Ik weet wel dat ik heel veel plezier had bij het maken en dat ze alle drie vrij snel af waren. Dat is vaak zo bij Tripeo, het zijn momentopnames… Deze tracks zijn volgens mij geslaagdere opnames dan andere hahaha….”

Heb je een idee hoe dat komt?
“Niet echt… Ik begin eigenlijk altijd blanco aan nieuwe tracks, ik save weinig presets en templates. Bij Kuebiko was ik op zoek naar een sci-fi achtig geluid en dat vond ik heel snel. Verder wilde ik niet teveel elementen gebruiken en heb ik een aantal nieuwe productietechnieken gebruikt. Zo verdwijnt de lead soms ten opzichte van de galm en speel ik met de frequentie en tijd van die galm.”

Om een verschil in energie te creëren?
“Ja precies, daar was ik naar op zoek. Als je basisgegeven heel simpel is moet je er wel wat mee doen om het interessant te houden.”

Heb je die methode van iemand afgekeken?
“Niet echt, het is meer gewoon aan knoppen draaien. Trial and error, wat ik al jaren doe.”

Is die eenvoud kenmerkend voor Tripeo?
“Ja zeker. Het is altijd 100% techno en dansvloergericht. En meteen een ode aan de jaren 90 techno, de zweterige kelders en tracks zonder duidelijke structuur, waar je niet alles hoort aankomen… Die onvoorspelbaarheid krijg je bijvoorbeeld ook door het gebruik van sequencers in plaats van een keyboard. De laatste jaren gebruik ik sowieso meer hardware, waarvan ik de audio opneem en vervolgens in Ableton uitwerk.”

Even een stukje ‘geek talk’ dan: Wat is je favoriete nieuwe stukje hardware?
“Op dit moment zijn dat twee machines van Elektron, de Analog Four en de Analog Rytm. De Analog Four is een synth waarvan je vier kanalen tegelijk kunt gebruiken, dus vier verschillende synths die je onafhankelijk kunt aansturen. De Rytm is de drumvariant hierop, een bak vol met klassieke geluiden zoals van de Roland 909 en 808 waar je ook zelf geluiden kunt inladen. Het fijne van deze apparaten is dat je ze via USB kunt aansturen, dat scheelt een hoop gedoe kan ik je vertellen. Het loopt eigenlijk altijd strak.”

We dwalen af Darko, wat kun je ons nog over de andere tracks van je EP vertellen?
“Ik vind zelf de titeltrack Nargy het best. Die doet het in mijn live set ook altijd goed. Ik krijg daar heel veel goeie reacties op.”

Dat is ook gelijk de rauwste track van de plaat toch?
“Zeker, het heeft een beetje die Chicago jaren 90 feel.”

Inderdaad! De eerste maten zouden ook nog House kunnen zijn.”
“Klopt, het heeft wat weg van producers uit die tijd zoals Robert Armani, Paul Johnson … Clap op de kick en zo, het wordt een beetje funky op die manier.”

Had je bij het maken ook zo’n gedachte? Dus dat je op zoek bent naar een sound als van bijvoorbeeld Robert Armani, of Robert Hood?
“Soms werk ik wel zo ja. En tegenwoordig kom ik ook bijna altijd daar waar ik naartoe wil. Vroeger kon het wel gebeuren dat ik met een heel ander soort track eindigde.”

En heb je tijdens het maken een beeld voor ogen? Bijvoorbeeld een vol, uitzinnig Doornroosje?
“Nee, dan ben ik echt met dat moment bezig. Eigenlijk is het een heel egoïstisch ding hahaha… Ik wil voor mezelf het beste eruit halen en als dat op de dansvloer uitpakt is het mooi meegenomen, maar dat mag nooit leidend zijn. Voor je het weet zit je vast in een format. O, wat ik graag nog even wil zeggen is dat ik echt heel blij ben met het platform waarop deze plaat uitkomt. Clone is al jaren mijn favoriete Nederlandse label; tijdloos en actueel tegelijk. Daarnaast ken ik Serge al heel lang en dus voelt deze release echt als het rondmaken van een cirkel. Er zijn natuurlijk heel veel goede Nederlandse labels op het moment, zoals Delsin en Rush Hour, maar Clone is voor mij toch anders. Al zijn ze in Nederland soms ietwat ondergewaardeerd, over de grens lopen heel veel mensen er mee weg. En ze zijn stronteigenwijs, daar hou ik wel van!”

Tekst: Gideon Bouwens

Track luisteren op Soundcloud.
Genre: