Martin Garrix: "Ga het alsjeblieft over mijn muziek hebben" | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

Martin Garrix: "Ga het alsjeblieft over mijn muziek hebben"

Martin Garrix: "Ga het alsjeblieft over mijn muziek hebben"

Martin Garrix - Martijn Garritsen voor vrienden - heeft een hectisch schema. Alleen al in december tourde hij langs Shanghai en Kuala Lumpur, vloog hij naar New York voor zaken, leverde hij een vette cheque af in het Glazen Huis én hield hij tijd over om nieuwe muziek te produceren. Zijn uitdaging voor 2014? de impact van megahit Animals evenaren.
 

Bij al het succes is er één aspect dat hem irriteert, zegt Martijn vanaf de comfortabele bank in de lounge van het Art’otel in Amsterdam. “Die voortdurende focus op mijn leeftijd. Voor mij draait het om muziek maar in mediaberichten lees ik steeds: ‘17-jarige op nummer één in de UK’ en: ‘17-jarige draait op Ibiza’. Van mij mag dat leeftijdsgedoe wel ophouden. Ik heet gewoon Martin Garrix, hoor.”

PFF, NIET WEER EEN INTERVIEW Het afgelopen jaar ging er geen week voorbij of Martin Garrix werd genoemd in een nieuwsheadline. Hitparade hier, jaarlijstje daar. Talentenprijs zus - hij won de Nightlife Award 2012 - en mega-optreden zo. Naast gigs op onder andere Tomorrowland en Ibiza werd als kers op de taart Animals meer dan honderd miljoen keer bekeken op YouTube. Martijn vertelt dat hij zojuist de beste studioweek van zijn leven heeft gehad. Eens in de paar maanden neemt hij een sabbatical om zich volledig te richten op het produceren. “Mijn laatste studiosessie heeft bizar goed uitgepakt. Binnen vijf dagen heb ik vier nieuwe producties afgerond, die allemaal meteen zijn goedgekeurd door Spinnin’ Records. Tot april heb ik genoeg tracks klaarliggen! Helaas hebben ik en DJ Tiësto nog steeds niet de tijd gehad om de studio in te duiken.”

Ineens haalt hij zijn MacBook Air uit zijn tas. “Ik ga je iets laten horen dat je heel, heel vet vindt.” Terwijl hij worstelt om zijn oordopjes uit de knoop te krijgen, schalt de nieuwe afgemixte versie van Tremor met Dimitri Vegas en Like Mike door de lounge van het hotel. Als hij eenmaal de oordopjes heeft ingeplugd, leunt hij trots naar achteren. Vervolgens laat hij in iTunes zijn edit van Crackin’ van de Bassjackers horen.

Het is bijna onvoorstelbaar dat hij net een paar dagen terug is van een tour, waarbij hij achtereenvolgens shows deed in Shanghai, Kuala Lumpur en Bangkok. Terwijl hij energiek en goedgehumeurd vertelt over zijn populariteit in Azië is er van enige zichtbare vermoeidheid geen enkele sprake. Wel vermoeiend blijken de mediamensen die constant iets van hem willen. “Soms denk ik wel eens, pff, niet weer een interview. Maar aan de andere kant kom ik daardoor ook op heel toffe plekken, zoals het Glazen Huis waar ik een set deed tijdens Serious Request.” De opbrengst van het bijbehorende gratis concert in Club Red en het huiskamerconcert in Schiedam brachten vervolgens tezamen meer dan tienduizend euro op.

‘LASTIGVALLEN’ HEEFT GRENZEN Zijn hoge notering in de DJ Mag Top 100 heeft hem ontzettend verbaasd. Martijn is na collega-dj Dyro (op 30) de hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst. “Toen ze belden dat ik op nummer 40 stond, werd ik helemaal gek! We hadden helemaal geen promotie gedaan, want hoe stom is het om promo te doen en vervolgens niet in de lijst te komen?” Na de bekendmaking tijdens het Amsterdam Dance Event zochten de twee hoogvliegers elkaar op en doken ze samen de studio in. “Het nummer gaat Seventy heten, omdat Dyro op nummer 30 staat en ik op nummer 40.”

Martijn kan niet aangeven waarom hij wel doorbrak en zoveel leeftijdgenoten niet. “Ik heb niet het gevoel dat ik het anders aanpak dan anderen, sterker nog, ik denk dat ik precies hetzelfde doe. Ook ik heb mijn tracks naar labels gestuurd en mensen lastiggevallen. Ook ik weet hoe het voelt om geen reactie te krijgen, haha. Als nieuwkomer in de scene is het wel belangrijk de grenzen van het ‘lastigvallen’ te kennen. Als een label je naam begint te herkennen als negatief dan is dat niet goed. Je kunt nog zoveel tijd investeren in mooie Engelstalige mails met lange biografieën, maar het allerbelangrijkst is uiteindelijk dat je ze dikke tracks stuurt.”

Zelf verscheen hij voor het eerst op de radar toen hij in 2010 een vooralsnog onbekende plaat maakte voor een grotere artiest. Het nummer werd een hit, waarna Tony Cha Cha hem voorstelde aan de eigenaren van het grootste recordlabel op het gebied van dancemuziek, Spinnin’ Records. Hij erkent dat hij in daarbij risico’s heeft genomen. In eerdere interviews zei hij achter het besluit te staan om te stoppen met de middelbare school, maar daar begint hij toch op terug te komen. “Voor mij heeft het toevallig goed uitgepakt, maar wat als Animals niet was aangeslagen bij het grote publiek? Een risico nemen geeft een kick, maar is ook gewoon gevaarlijk.”

TRUCJES WEGGEVEN Na het enorme succes van Animals vroeg hij zich af hoe hij die productie in hemelsnaam kon overtreffen. Martijn: “Die angst is inmiddels gelukkig helemaal weg. Natuurlijk voel ik nog steeds een bepaalde druk, maar die leg ik mezelf op omdat ik constant op een hoog niveau wil presteren. Nu de opvolger, Wizard, het zo goed doet valt er een last van mijn schouders.”

Ondanks zijn wereldwijde klapper, moest Martijn voor zijn gevoel nog wel iets bewijzen aan het grote publiek. Aan het eind van 2013 werd hij veelvuldig beschuldigd van het hebben van een ghostproducer. Als reactie op die aantijgingen werd er een tutorial online gezet waarin hij, inclusief uitgebreide uitleg, zijn succesvolste productie stap voor stap namaakt. Lachend: “Dat ga ik vanaf nu niet meer doen, ik heb al veel te veel trucjes weggegeven.”

Sinds de zomer van 2012 heeft Martijn een team om zich heen dat hem vierentwintig uur per dag te hulp schiet. MusicAllStars Management - een zusterbedrijf van Spinnin’ Records - begeleidt de populaire cliënt. “Ze helpen mij bij het maken van verstandige keuzes en regelen de marketing. Dat ontneemt me zoveel stress. Het team zorgt ervoor dat ik me gewoon kan focussen op het maken en draaien van muziek.”

Was er in eerste instantie nog sprake van dat Martijns eerste hitsingle een vocaal zou krijgen om ook de Amerikaanse markt te veroveren; dat idee is inmiddels van de baan. “De productie zelf is sterk genoeg. Ik hoor veel tracks waarin de topline juist de energie uit de plaat haalt. Toen Animals de nummer één positie haalde in Engeland hebben we dan ook het besluit genomen om de vocaal af te zeggen. Met een instrumentale plaat lukt het ook gewoon.”

GAAN WE HEM NOG IN NEDERLAND ZIEN? Martijn laat het dus bij clubmuziek die het “toevallig” ook goed doet op de radio. Het is een opvallende, maar te waarderen keuze van de producer. Je kunt je goed voorstellen dat hij tijdens het productieproces van Animals geen enkele keer aan een top veertig hit heeft gedacht. Laat staan aan een succesvolle charter in plaatsen en landen over de hele wereld, van Kuala Lumpur tot de Verenigde Staten. Naar alle waarschijnlijkheid gaat Martijn de (terechte) hype rondom zijn carrière in 2014 moeiteloos voortzetten. De onvermoeibare Martin Garrix lijkt de ultieme combinatie van gedrevenheid en talent. De enige vraag die nog rest is: gaan we hem nog af en toe in Nederland zien?

Tekst Steven Strijbosch
Beeld Michel Schnater

Genre: