DJ Mag interviewde dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike #2 in de DJ Mag Top 100 | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

DJ Mag interviewde dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike #2 in de DJ Mag Top 100

DJ Mag interviewde dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike #2 in de DJ Mag Top 100

Tijdens de opening van de jaarlijkse Bringing The Madness-show van vorig jaar, waarvoor de broers voor een stadionconcert vol spektakel terugkeerden naar hun geboortestad Antwerpen in België (de aankomende shows van dit jaar bestaan uit vier uitverkochte avonden waarvoor een kolossale hoeveelheid van 80.000 tickets is verkocht), zien we Dimitri Vegas & Like Mike in slow motion richting het podium lopen. Terwijl de arena wordt gebombardeerd met fl ikkerende lichten en een van hun onuitgebrachte nummers Action uit de speakers knalt, valt de drop samen met de vereiste vuurwerkexplosie. De oudste broer, Dimitri, installeert zich achter de draaitafels en niet lang daarna reikt hype-man Mike zijn hand met daarin een fles wodka uit naar het publiek en moedigt hij ze aan ‘to drink it up’.
 

Dit artikel komt uit DJ Mag NL editie #29, releasedatum 1 november 2016.

Uit: België
Dj-stijl: Eclectisch
Staan bekend om: Smashin'the house!
Wat is de volgende hit: Lost Frequencies - What Is Love
Doorbraak DJ/producer van 2016: Lost Frequencies

Dimitri Vegas & Like Mike moment
Het is een typisch Dimitri Vegas & Like Mike moment. Het is theater dat overstroomt van het showmanship en ondubbelzinnig is gericht op entertainment. Desalniettemin zie je hier niets van de emotionele afstand die je zou verwachten bij een optreden van een typische popster omdat hun sets juist draaien om de connectie met het publiek. Het is deze nuchtere houding die doorschijnt wanneer DJ Mag Dimitri belt om te praten over de Top 100 DJs-poll. “We vinden dat interactie met het publiek heel belangrijk is, we willen dat het publiek net zo hard feest als wij”, zegt hij, wijzend op hun House Of Madness-residency in Amnesia op Ibiza afgelopen seizoen als een sprekend voorbeeld van hoe het duo de barrière tussen dj en publiek doorbreekt. “Bij onze shows dit jaar stonden er soms wel 50 mensen bij ons achter de dj-booth. We zijn niet het soort dj’s die graag afgezonderd zijn van het publiek, die alleen op een eiland hun ding doen. We proberen zoveel mogelijk aansluiting te krijgen met het publiek. Ik denk dat ze dit voelen en dat zijn die dingen die echt een magische sfeer kunnen creëren op een feest.

Wereldwijde aantrekkingskracht
Het is zeker een formule die de afgelopen jaren wonderen heeft verricht voor de broers. Ze praten met DJ Mag tijdens hun rusttijd na een show in Zuid-Korea waar ze draaiden voor een publiek van meer dan 30.000 mensen en zijn zich aan het voorbereiden op shows van gelijke grootte in India. De aantrekkingskracht van Dimitri Vegas & Like Mike wordt nu definitief wereldwijd gevoeld, al begon het tien jaar geleden allemaal in België nadat het paar terugkeerde om hun muzikale partnerschap te lanceren na een periode waarin ze woonden en werkten op Ibiza. Meeliftend op het fenomenale succes van het Belgische Tomorrowland Festival, dat zich ontwikkelde tot een solide fenomeen in de dancecultuur, werkten ze mee aan de soundtrack voor de alomtegenwoordige aftermovies en hielpen ze de kenmerkende bombast van het hoofdpodium van het festival te defi niëren. De groei van dit festival bracht de broers helemaal naar de top van de top 100-poll in 2015. “We waren al volledig volgeboekt en we tourden al elke dag van het jaar voordat dat gebeurde”, zegt Dimitri. “Gekozen worden als de nummer 1 was wat dat betreft meer de kers op de taart. Maar het was zo’n fantastische verrassing dat het tot zoveel erkenning leidde. We wisten altijd al dat het een big deal was, maar de manier waarop Belgen erop reageerden was echt geweldig. Het voelde echt als een prestigieus ding om te bereiken.”

Balans tussen clubtracks & radio
De broers genoten de rest van het jaar 2015 van het succes van hun crossoverhit Higher Place en werken dit jaar samen met W&W aan Arcade, een nummer dat speciaal gemaakt is voor de hoofdpodia van deze zomer. Met oog op een connectie creëren met een groter publiek verzorgde Mike voor het eerst de nogal zwoele vocals voor Stay A While. Wanneer DJ Mag naar de drukker gaat, is de debuutsamenwerking van het duo met Diplo aan het nummer Hey Baby bijna voltooid. “We proberen een balans te vinden tussen clubtracks uitbrengen en de wat meer op de radio gefocuste nummers”, legt Dimitri uit. “Het grote verschil dit jaar is dat er een steeds groter wordend gat ontstaat tussen wat er in de clubs wordt gedraaid en wat je op de radio hoort. In het verleden had een van onze nummers zoals The Hum groot genoeg kunnen worden om de oversteek te maken, maar de radio kijkt op dit moment verder dan edm, dus je moet beide werelden in de gaten houden. Het biedt een interessante uitdaging voor de producers.” Daarnaast zegt hij dat hij dit jaar eindelijk een verbreding heeft gezien van de verschillende sounds die uit de speakers knallen op de hoofdpodia, na vele jaren waarin edm vast leek te zitten. Er wordt veel gesproken over het uiteenspatten van de edm-zeepbel, maar dit is niet terug te zien aan de omvang van het publiek waar Dimi en Mike voor draaien. Dimitri zegt dat het publiek op dit moment hongert naar nieuwe sounds. “Ik heb dit jaar een hoop dj’s zien experimenteren. Sommige van hen nemen wat meer risico’s dan andere, maar je kunt echt zien dat het publiek ook daadwerkelijk openstaat voor de verschillende sounds. Als je een paar jaar geleden overstapte naar een ander genre merkte je dat het publiek het misschien wel leuk vond, maar het toch nog niet helemaal begreep. Nu wordt het net zo makkelijk geaccepteerd als elke andere edm-beat. Dj’s ontwikkelen zich ook steeds meer als artiesten en ze willen dit laten zien aan het publiek. Als dj’s houden we er nog steeds van om muziek van andere mensen te draaien, maar we draaien nu zo’n 75% van onze eigen producties.”

Wat was voor jullie speciaal dit jaar?
“Azië is dit jaar voor ons een geweldige grens geweest. Het is bizar om te zien hoe het daar is ontploft - en dat is pas het begin. Ondertussen zij we in Europa en de rest van de wereld nog steeds goed op dreef.”

Wordt elektronische muziek serieus genoeg genomen als kunstvorm?
“Ja! De invloed van edm heeft zich verspreid over vrijwel elk genre: het is de muziek van deze generatie.” Als jullie van genre moesten wisselen, welk genre zou je dan kiezen? “We houden niet van genres of labels. Het mooie van de huidige muziekwereld is dat de scheidingen tussen genres helemaal afgebroken zijn. Je bent nu vrij om te experimenteren met al je fantasieën.”

Wat is het hoogste bedrag dat je als fan zou betalen om jezelf te zien draaien?
“Moeilijke vraag. Dat hangt af van allerlei factoren, we zouden het willen zien onder de best mogelijke omstandigheden.”

Wat kan gedaan worden om drugsgerelateerde sterfgevallen bij dance-evenementen te voorkomen?
“Gratis drugstesten op festivals. Ook al is het tegenstrijdig met het zero tolerance-beleid, het zou zeker levens kunnen redden. Maar wat nog beter zou werken is minder drugsgebruik op festivals!”

Hoe kunnen we de diversiteit in de dancemuziek vergroten?
“Het is aan de producers en artiesten om uit hun comfortzone te stappen, te experimenteren met geluiden en het publiek op te leiden. Zij zijn er klaar voor!”