DJ Mag interviewde de nieuwe #1 DJ Martin Garrix | DJ Mag NL - Living & Breathing Dance Music
Living & breathing dance music!

DJ Mag interviewde de nieuwe #1 DJ Martin Garrix

DJ Mag interviewde de nieuwe #1 DJ Martin Garrix

Jullie hebben in de meest toonaangevende dance music-poll van de planeet gestemd op de twintigjarige Nederlander Martin Garrix als ‘s werelds nieuwe nr.1 dj. DJ Mag sprak in Londen met hem af om hem op de hoogte te stellen van zijn overwinning en ontmoette daar een levendige, goed aangepaste jongeman die op het punt staat om alle grenzen te doorbreken...
 

Dit artikel komt uit DJ Mag NL editie #29, releasedatum 1 november 2016.

Dj-stijl: Energenic
Staat bekend om: Zijn vrolijkheid
Wat is de volgende hit: Daft Punk & The Weeknd 'Starboy'
Doorbraak DJ/producer van 2016: Justin Mylo

Vind je de roem wel eens verstikkend? De vraag galmt in de kleine zithoek waar DJ Mag naast Martin Garrix is neergestreken. De Nederlandse dj en top 100-winnaar van dit jaar denkt hier even over na. “Verstikkend? Nee...”, antwoordt hij voorzichtig. “Maar ik voel wel een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb het idee dat ik geen domme dingen kan doen. Ik wil geen slecht rolmodel zijn, ik wil geen slecht voorbeeld geven. Dat vind ik erg belangrijk.” Het is een verfrissend nuchtere visie van een van ‘s werelds beroemdste jongelingen. Martin Garrix brak in 2013 op 16-jarige leeftijd door met zijn electronic track Animals die hij in zijn slaapkamer had geproduceerd. Animals heeft een ongelooflijk aantal van 900.000.000 views op YouTube en Garrix een volgersaantal heeft dat groter is dan de totale populatie van Nederland. Dat komt neer op 13 miljoen Facebook-likes, 8,1 miljoen volgers op Instagram en 3,4 miljoen Twitter-fans om precies te zijn.

Garrix stond tijdens een groot deel van zijn tienerjaren onder contract bij de edm hitfactory Spinnin’ Records tot er problemen ontstonden over de eigendomsrechten van zijn muziek. 2016 wordt gezien als zijn coming of age-moment. Hij lanceerde in januari zijn eigen imprint STMPD RCRDS met hulp van grootmacht Sony en bracht in september de future bassburner In The Name Of Love met Bebe Rexha uit op het label. Het was een subtiele stap weg van de bigroom clubsound die Animals het lijflied van de edm-generatie maakte - een teken dat Garrix, net als elke andere tiener, volwassen werd.

Maar buiten de wereld van de Beatport-hitsingles, shows in stadions en clubs in Ibiza en weg van de privéjets en dure sneakers, kunnen we het echte geheim van de aantrekkingskracht van Martin Garrix vinden. Een combinatie van talent, timing, marketing en sterrenkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat een bescheiden, slimme jongen uit het kleine stadje Amstelveen ‘s werelds beste dj is geworden - de belichaming van ultieme mogelijkheden voor slaapkamerproducers over de hele wereld. Het verhaal van Martin Garrix is - letterlijk - waar elke tiener van droomt.

TEAM Garrix
Terug in de zithoek spreekt Garrix met een grote lach op zijn gezicht over zijn Top 100 DJs-overwinning; zijn enthousiasme over het nieuws is voelbaar. “Het voelt onwerkelijk dat ik heb gewonnen”, zegt hij stralend tegen DJ Mag vanaf de andere bank. “Ik had dit totaal niet verwacht. Ik heb een geweldig jaar gehad, met fantastische shows en geweldige fans en ik ben ontzettend dankbaar voor hun support. Ik heb niet eens een campagne gedaan en dit laat zien hoe dope mijn fans zijn.” Hij denkt na: “Ik heb geen campagne gevoerd voor de DJ Mag-poll, omdat ik niet wil dat het een soort... je weet wel, een soort presidentieel gebeuren wordt. De TV loopt over van die stomme campagnes voor verkiezingen. Het zou natuurlijk moeten zijn, een natuurlijke overwinning, en ik ben echt heel dankbaar.” Hij schudt enthousiast de hand van de DJ Mag-reporter.

Vergezeld door een team van bijna tien mensen in de chique club waar we zitten in West Londen lijkt het alsof Garrix zelden alleen is. Terwijl we het over de top 100 hebben, zit zijn PR een paar meter verderop. De rest van het Garrix-gezelschap zit in een naburige bar cocktails te drinken bij kaarslicht. Ze bekijken op forensische wijze de foto’s van een recente shoot van Garrix door zijn full-time personal fotograaf - hadden we trouwens al gezegd dat het bijna 22.00 uur is? Als je één ding over team Garrix kunt zeggen, is het dat ze efficiënt zijn.

Misschien wel het interessantste lid van Garrix’ team is afwezig; zijn manager Scooter Braun is thuis op Amerikaanse bodem. Zelfs mensen die niet bekend zijn met de muziekwereld zullen deze naam herkennen: Braun is de man achter de meest alomtegenwoordige popster van het afgelopen decennium. Justin Bieber. Hij heeft Bieber van een onbekende YouTube-teenybopper omgetoverd tot een billion dollar-popster. Braun is ook medeverantwoordelijk voor het succes van bijna iedereen, van Usher tot Ariana Grande, heeft twee keer op de cover van Billboard Magazine gestaan en is een geschatte $ 23 miljoen waard. Deze man herkent een goudhaantje wanneer hij er een ziet. Braun ging samenwerken met Garrix na diens veelbesproken scheiding van Spinnin’ Records en toenmalige manager Eelko van Kooten eind vorig jaar. Garrix beschuldigde van Kooten ervan hem te hebben misleid tot afstand doen van zijn rechten op de muziek die hij tijdens hun samenwerkingsverband had gemaakt - een claim die de Spinnin’ cohort ontkent.

“Lang verhaal kort, ik heb wat problemen gehad met mijn vorige platenmaatschappij,” legt Garrix uit zichzelf uit. DJ Mag knikt. “Ik wil gewoon dat het allemaal om de muziek draait, en een goede sfeer,” voegt hij gepassioneerd toe. “Is dat niet een beetje idealistisch, Martin?” vraagt DJ Mag. Hij grijnst weer. “Nou, ja. Dat is waar.”

Ondanks zijn idealisme en optimisme is Garrix geen watje. De producer heeft een bovengemiddeld zakelijk inzicht voor iemand van zijn leeftijd - uit DJ Mags eerste ontmoeting met Garrix werd duidelijk dat hij actief betrokken is bij vrijwel elk aspect van zijn merk. Dit, in combinatie met zijn nuchtere persoonlijkheid, heeft ervoor gezorgd dat hij nu wereldwijd bekend is, Martin is echt een man van het volk. “Ik vind de connectie met de mensen die ik krijg als dj geweldig, ik houd ervan om mensen gelukkig te zien”, zegt hij zonder ook maar een schijn van veinzerij. “Het is echt het beste gevoel ooit en daarom houd ik zo van shows doen.” Na mijn set ga ik altijd naar de eerste rij om foto’s te maken met de fans, van alles te signeren, dat soort dingen. Het is erg belangrijk voor mij om ze te ontmoeten en ze te leren kennen.”

Power of one
Garrix was van plan om een gloednieuwe groep fans ‘te leren kennen’ tijdens het Amsterdam Dance Event eind oktober dit jaar. Hij organiseerde een speciaal dancefeest voor minderjarigen speciaal voor hen. “De belangrijkste reden voor ons om deze show voor minderjarigen tijdens ADE te doen is omdat ik me kan herinneren hoe het was om minderjarig te zijn - en het is verschrikkelijk”, zegt hij voor het evenement. “Het is klote als je favoriete artiest naar jouw stad komt, maar je er niet bij kunt zijn omdat je niet op de juiste datum bent geboren. Ik ben verliefd geworden op electronic music toen ik Tiësto zag bij de Olympische Spelen in Athene in 2004. Ik was toen minderjarig. De muziek had een bepaalde groove, het was organisch, het bracht bepaalde emoties teweeg. Ik had overal kippenvel en zo voel ik me er eerlijk gezegd nog steeds over.” Hij laat DJ Mag het kippenvel op zijn armen zien terwijl hij praat. “Dus toen we het verzoek kregen voor de show voor minderjarigen, dachten we meteen: ‘Waarom niet?’ Ik ga twee drie uur durende sets draaien; het wordt een hele reis!”

Garrix is niet alleen goed in het charmeren van zowel jonge als oudere fans, hij is ook nog eens ongelofelijk slim. Hij is met bijna perfecte cijfers afgestudeerd aan de Herman Brood Academie in Utrecht ondanks het feit dat hij zijn laatste jaar van de middelbare school moest combineren met een hectisch tourschema en deadlines voor zijn muziek. Gelukkig is de Herman Brood Academie speciaal opgericht voor kids zoals Garrix, de podiumschool ‘produceert’ aan de lopende band hitscorende indiebands, rappers en dj’s. “Ik ging naar een school waar ze ons alles leerden over zowel de muziekindustrie als muziekproductie, over contracten en de zakelijke kant van dingen, hoe je interviews moet geven, over de media”, legt hij uit. Het lijkt alsof veel van de ervaringen die Garrix in

het verleden heeft opgedaan hem hebben geleid naar dit moment van volwassenwording: zijn tijd op de Herman Brood Academie, de problemen met Spinnin’ en een abrupte verandering van management waren allemaal vormende voorbodes voor zijn Top 100 DJs-overwinning in 2016 en de nieuwe professionele uitdagingen die nog in het verschiet liggen. De jonge producer is het meest enthousiast over zijn nieuwe label STMPD. De woorden sick en dope worden minstens tien keer gebruikt als hij zijn visie omschrijft aan DJ Mag. “Na Spinnin’ dacht ik: ik ga gewoon mijn eigen ding doen, mijn eigen label en het is gestoord hoe goed dat tot nu toe is gegaan. Ik ben het team aan het uitbreiden en binnenkort gaan we beginnen met het uitbrengen van muziek van andere artiesten, niet alleen van mij.” De eerste release is inmiddels uit.

Interessant is dat Garrix niet alleen geïnteresseerd is in het contracteren van edm. Hij heeft ook vrienden in de underground en noemt artiesten zoals Flume and Disclosure als we vragen naar de huidige sounds die hem inspireren. Naast mentoren zoals de vorige top 100-winnaars Tiësto en Hardwell ziet Garrix ook technohelden zoals Richie Hawtin, Dubfire, Carl Cox en Seth Troxler als zijn maatjes. “Carl en ik zijn zelfs samen een documentaire aan het maken”, onthult hij. “Ik vind Carl geweldig, hij heeft zoveel positieve energie – ik wil mezelf omringen met mensen zoals hij. Ik heb een hoop geweldige rolmodellen. Seth zit ook in de documentaire; ik kan er nog niet te veel over zeggen, maar het wordt dope. Wat ik nu haat is dat er zo veel muziek wordt uitgebracht die gewoon een kopie is van iets anders. Ik haat het wanneer alles hetzelfde klinkt, daarom heb ik In The Name Of Love gemaakt omdat ik iets anders wilde proberen. Er is zoveel muziek in dit hele edm-wereldje die zo hetzelfde klinkt. Ik wil mijn label meer divers maken.”

Studio vs. podium
Maar hoe zit het met Garrix’ eigen muziek? De track Animals waar hij in 2013 mee doorbrak is een van de grootste van de dance music. En de meest gekopieerde. De track wordt vandaag de dag nog steeds veel gedraaid op de radio en in clubs. Latere hits Virus en Don’t Look Down met r&b-ster Usher deden het ook goed bij de fans, samen met muzikale samenwerkingen met iedereen van Britse crooner Ed Sheeran tot Nederlandse legende Tiësto. Garrix’ skills op het gebied van produceren zijn indrukwekkend. De online tutorial (van music tech magazine Future Music) over hoe hij de hit waarmee hij doorbrak maakte in FL Studio heeft momenteel vier miljoen views en dit aantal blijft stijgen. Hij heeft toegegeven dat hij in het verleden ghostwriter was voor andere producers al noemt hij geen namen, maar het is zijn heldere, pragmatische aanpak van de productie waarmee hij zich onderscheidt. Garrix’ enorme kicks, buitengewoon scherpe hats en emotionele bigroom vocals zijn een kenmerk geworden van de sound van dit genre; Garrix is hét gezicht van de edm-ontwaking van Amerika.

Hij is misschien wel de succesvolste artiest van de tweede golf van de Nederlandse edm; toen de grondslag voor het genre werd gelegd zat Garrix nog in de luiers. Electrohouse artiesten uit de begin jaren nul zoals Chuckie en Afrojack legden de basis voor de uiteindelijke uitbarsting van edm in de States. Muziekveteranen Armin van Buuren, Sander van Doorn en Tiësto stapten rond 2011 allemaal over van trance om mee te liften met de winstgevende edm-trend, terwijl dj’s zoals Hardwell en Avicii uit de speakers op de slaapkamer van de jonge Garrix knalden.

Martin Garrix is geen one trick pony - de producer heeft meer in petto dan alleen de bigroom sound waar hij beroemd mee werd. “Ik heb zoveel muziek in mijn hoofd, op mijn computer maar ik kan maar ongeveer één keer in de anderhalve maand een nummer uitbrengen”, zegt hij, waarna hij door deuntjes op zijn telefoon begint te bladeren. “Oké, maar waarom gebruik je geen alias?” vraagt DJ Mag door. Garrix’ ogen lichten op en hij grijnst ondeugend. “Ik heb er eigenlijk al een paar – ik kan je er later wel eentje laten horen. Maar ik heb op dit moment ook een hiphop-alias dat steeds populairder wordt en mensen weten niet dat ik het ben. Ik bedoel, ik denk dat sommige mensen het wel vermoeden vanwege de manier waarop het is geproduceerd maar het is heel spannend.”

Naast zijn vermeende hiphop-alias - DJ Mag weet nog steeds niet wie Garrix’ alter ego zou kunnen zijn - gaan er al bijna twee jaar lang geruchten rond over een debuutalbum. Het is een gerucht dat hij snel rechtzet wanneer we vragen naar de voortgang van dit album: de volgende stappen van Garrix lijken, in ieder geval op het gebied van zijn releases, nog niet vast te staan. “Er komt nog veel muziek uit dit jaar, maar ik weet niet zeker of ik het echt als een album uit wil brengen”, zegt hij geheimzinnig. “Er zijn acht of negen clubsongs waar ik al de hele zomer mee tour dus die ga ik misschien uitbrengen. Dan komt er ook nog het studioalbum dat misschien meer om het experimenteren met nieuwe sounds zal gaan. Ik denk meer in de richting van In The Name Of Love. Dus ja, dat komt hopelijk begin volgend jaar uit. Maar zoals ik al zei, ik heb een hoop energieke, Martin Garrix-stijl clubsongs die binnenkort worden uitgebracht.” Dit werd gedaan tijdens ADE.

De Martin Garrix show
Garrix is een groot voorstander van zijn muziek testen tijdens het touren voordat het wordt uitgebracht. Het is een van de factoren die hem onderscheidt van zijn vaak veel oudere vakgenoten. Garrix’ sets bestaan over het algemeen voor zo’n 90% uit zijn eigen muziek inclusief zowel zijn grootste hits als zijn onuitgebrachte nummers, speciaal ontworpen intermezzo’s, op maat gemaakte light cues, vuurwerk en verdieping-hoge visuals. Naast de goedbetaalde headlines op Ultra en Tomorrowland dit jaar heeft Garrix zijn tracks ook getest als resident in Ushuaïa, Ibiza. Het is de tweede keer dat hij zijn Multiply-show heeft gedaan in de chique al fresco-nachtclub, een locatie waar ook edm-sterren Axwell & Ingrosso, Avicii en David Guetta hebben gedraaid.

“Wat cool is aan de residency op Ibiza is dat het een echte show is, het gaat niet alleen om de muziek”, zegt hij. “We fi lmen het hele gebeuren elke week, een volledige twee uur aan beeldmateriaal. Daarna kijken we het terug, bespreken we elk moment en gaan we brainstormen over hoe we het beter kunnen doen. Dat vind ik heel leuk, ik vind het leuk om er elke week aan te werken.” Het is geen geheim dat Garrix’ Multiply-show een van de grootste shows van het eiland is: het is dit seizoen elke week bijna helemaal uitverkocht geweest. “Ik hou van Ibiza - het is een geweldige plek voor mij om te relaxen”, vertelt hij ons.

Bij een twintigjarige met de muziekwereld aan zijn voeten, om nog maar niet te spreken over de hordes aanbidders en een vrijwel ongelimiteerd banksaldo, is DJ Mag nieuwsgierig of Garrix de waarheid spreekt over zijn gebrek aan overvloed - vooral op ’s werelds beroemdste feesteiland. Het is ook algemeen bekend dat hij goede maatjes is met wild child Justin Bieber sinds hij onder contract staat bij Braun, en hij heeft onlangs aangekondigd dat hij de popprins zal vergezellen tijdens het Australische deel van diens Purpose Tour in 2017. Bieber heeft al meerdere twists gehad met de pers - is Garrix ook gedoemd een Ferrari te crashen of gefotografeerd te worden terwijl hij een nachtclub uit komt struikelen? “Dus je wilt eigenlijk zeggen dat er voor jou geen wilde avondjes uit bij zijn?” dringt DJ Mag aan. “Natuurlijk wel, ik doe dat wel eens!” antwoordt Martin lachend. “In Amsterdam ga ik met mijn drie beste vrienden uit met een hoodie aan. Ik  kan eigenlijk doen wat ik wil als ik daar ben, het is niet een fame town zoals LA of New York. Ze laten me daar echt met rust”, legt hij uit. “Als ik thuis ben in Amsterdam, in de studio, dan ben ik in mijn happy place. Voor mij gaat het om balans. Dan ga ik naar het huis van mijn ouders, dat is tien minuten vanaf waar ik woon, en dan ga ik ’s avonds eten met mijn familie. Of mijn vrienden komen langs en dan laat ik ze dingen horen waar ik mee bezig ben geweest en dan zeggen ze, ‘Dat is geweldig Martijn’ of ‘Dat is rotzooi Martijn’”, lacht hij. “Het houdt me met beide benen op de grond.”

Tot slot, voordat we de zithoek verlaten, vraagt DJ Mag aan Martin of hij een tienjarenplan heeft. Hij straalt een soort rustgevend vertrouwen uit met zijn antwoord. “Ik ga eigenlijk gewoon produceren wat ik wil produceren. Waar ik dan ook zin in heb. Echt op mijn gevoel af blijven gaan. “Denk je niet dat dat misschien een risico vormt, zakelijk gezien in ieder geval?” vraagt DJ Mag. “Misschien,” antwoordt hij “maar het is zeker een risico dat ik wel wil nemen.

Wat was voor jou speciaal dit jaar?
Dit jaar heeft zoveel fantastische momenten gekend. Maar de afsluiting van het Ultra Music Festival op het hoofdpodium in Miami 
was wel een van de vetste van mijn carrière!”

Wordt elektronische muziek serieus genoeg genomen als kunstvorm?
“Het zou absoluut serieus moeten worden genomen, dat is zeker. Ik denk dat de negatieve media-aandacht rondom de dancecultuur ervoor zorgt dat mensen het als minder belangrijk zien dan dat het werkelijk is. Ze hebben hun mening over elektronische muziek al klaarliggen zonder het zelf een keer meegemaakt te hebben. Dat is gevaarlijk, maar ik denk dat dit langzaamaan aan het veranderen is - dance domineert op dit moment de hitlijsten!”

Wat is het beste nieuwe technologische snufje voor dj/producers?
“Ik ben altijd een fan geweest van Serum - ik weet niet zeker of dat dit jaar uit is gekomen, maar het is een geweldige plugin. En natuurlijk vind ik de nieuwe FL Studio geweldig!”

Als je van genre moest wisselen, welke genre zou je dan kiezen?
“Techhouse.”

Wat kan er gedaan worden om drugsgerelateerde sterfgevallen bij dance –evenementen te voorkomen?
"Voorlichting en testen. Je kan drugsgebruik verbieden maar ik zie liever dat ze het controleren en testen zodat mensen veilig los kunnen gaan. Als je drugsgerelateerde sterfgevallen kunt voorkomen, waarom zou je dat dan niet doen? Ik gebruik zelf geen drugs maar ik ben er niet tegen, zolang mensen het veilig doen en elkaar in de gaten houden.”

Tekst: Charlotte Lucy Cijffers
Foto's: Tom Oxle